Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Dragsfjärd
Nordan vid Grinda 1951-08-12
Nordan vid Grinda 1951-08-12
Foto: Dag Almén. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2019-09-18 PN 

* Havet förenar, 1995, S27-29

* Skärgårdsbåten 1/1987, S13-14
* Skärgårdsbåten 2/1991, S17
* Skärgårdsbåten 3/1992, S10-11
* Skärgårdsbåten 4/1992, S6
* Skärgårdsbåten 2/1993, S34-35
* Skärgårdsbåten 4/2003, S8-18
* Skärgårdsbåten 1/2004, S16-21

* Nya Pressen 1911-08-28
* Västra Finland 1911-08-29
* Åbo Underrättelser 1911-08-29
* Hangö 1911-08-31
* Västra Nyland 1911-08-31
* Åbo Underrättelser 1911-10-01
* Åbo Underrättelser 1911-10-08
* Västra Finland 1911-10-10
* Västra Finland 1911-10-17
* Åbo Underrättelser 1911-10-17
* Hangö 1911-10-19
* Åbo Underrättelser 1911-10-19
* Hufvudstadsbladet 1912-01-15
* Åbo Underrättelser 1912-01-15
* Hangö-Blander 1912-01-16
* Hufvudstadsbladet 1912-01-16
* Åbo Underrättelser 1912-01-17
* Arbetet 1912-01-19
* Åbo Underrättelser 1912-02-03
* Västra Finland 1912-02-10
* Åbo Underrättelser 1912-03-03
* Åbo Underrättelser 1912-03-10
* Dagens Tidning 1912-03-15
* Hangö 1912-03-16
* Åbo Underrättelser 1912-03-16
* Åbo Underrättelser 1912-03-17
* Åbo Underrättelser 1914-02-24
* Åbo Underrättelser 1914-02-25
* Hangö 1914-02-26
* Åbo Underrättelser 1914-02-27
* Västra Finland 1918-04-20
* Åbo Underrättelser 1918-04-22
* Hangö 1918-05-07
* Åbo Underrättelser 1918-06-26
* Svenska Tidningen 1919-06-10
* Åbo Underrättelser 1919-06-10
* Åbo Underrättelser 1920-01-14
* Åbo Underrättelser 1920-01-17
* Hufvudstadsbladet 1920-04-10
* Åbo Underrättelser 1920-04-10
* Åbo Underrättelser 1920-04-11
* Hufvudstadsbladet 1920-04-13
* Åbo Underrättelser 1920-04-13
* Åbo Underrättelser 1920-04-16
* Åbo Underrättelser 1920-04-17
* Åbo Underrättelser 1920-04-23
* Svenska Dagbladet 1920-07-13
* Dagens Press 1920-12-08
* Västra Finland 1920-12-09
* Åland 1921-01-05
* Åbo Underrättelser 1921-01-25
* Dagens Press 1921-02-15
* Hufvudstadsbladet 1921-02-16
* Åbo Underrättelser 1921-02-16
* Hangö 1921-02-17
* Västra Finland 1921-02-17
* Västra FInland 1921-02-19
* Åbo Underrättelser 1921-02-19
* Västra Finland 1921-02-26
* Västra Finland 1921-03-22
* Åbo Underrättelser 1921-04-06
* Åbo Underrättelser 1921-04-07
* Åbo Underrättelser 1921-06-08
* Västra Finland 1921-07-05
* Åbo Underrättelser 1921-07-05
* Svenska Dagbladet 1921-07-09
* Åbo Underrättelser 1921-10-08
* Åbo Underrättelser 1921-10-13
* Åbo Underrättelser 1921-10-17
* Svenska Dagbladet 1921-10-21
* Aftonbladet 1921-11-11
* Aftonbladet 1922-06-23
* Dagens Nyheter 1924-09-21
* Svenska Dagbladet 1924-09-21
* Aftonbladet 1925-05-27
* Dagens Nyheter 1930-08-02
* Dagens Nyheter 1935-09-06
* Svenska Dagbladet 1935-09-07
* Dagens Nyheter 1939-01-07
* Svenska Dagbladet 1939-01-07
* Dagens Nyheter 1948-06-19
* Svenska Dagbladet 1948-06-19
* Expressen 1950-06-26
* Dagens Nyheter 1950-08-14
* Expressen 1950-08-14
* Svenska Dagbladet 1950-08-14
* Aftonbladet 1950-08-30
* Svenska Dagbladet 1952-09-10
* Svenska Dagbladet 1952-10-04

* Sveriges Skeppslista 1923, S94
* Sveriges Skeppslista 1925, S96
* Sveriges Skeppslista 1927, S116
* Sveriges Skeppslista 1929, S122
* Sveriges Skeppslista 1931, S126
* Sveriges Skeppslista 1933, S124
* Sveriges Skeppslista 1935, S120
* Sveriges Skeppslista 1937, S116
* Sveriges Skeppslista 1939, S120
* Sveriges Skeppslista 1941, S114
* Sveriges Skeppslista 1943, S112
* Sveriges Skeppslista 1945, S112
* Sveriges Skeppslista 1947, S116
* Sveriges Skeppslista 1949, S126
* Sveriges Skeppslista 1951, S102
  Byggd 1911
  Varv W:m Crichton & C:o, Åbo, Finland
  Varvsnummer -
  Registernr 6701
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal KDMB, senare SFRU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,66 meter 31,30 meter
  Största bredd 6,83 meter 6,82 meter
  Djupgående 2,37 meter 2,60 meter
  Brt/Nrt 228/131 256/149
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt 360 hk, 265 kW 360 hk, 265 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 210 passagerare -
  Historik
  1911-08-28 Sjösatt kl. 12.00.
  1911-09-30 Verkstadsprovtur.
  1911-10-07 Levererad av W:m Crichton & C:o som Dragsfjärd till Åbo Skärgårds Ångbåts AB, Åbo, Finland. Hemort Åbo. Finsk signal TGLB. Trafik på traden Åbo - Pargas Malm - Attu - Skinnarvik - Dalsbruk - Hangö.
  1912-01-14 Grundstöter utanför Skinnarviks glasbruk vid färd från Hangö mot Åbo. Fartyget tar in vatten akterut men lyckas efter en stund ta sig loss för egen maskin och fortsätta färden till Åbo med länspumparna igång. Tas, efter ankomsten till Åbo, upp på slip hos W:m Crichton & C:o för besiktning och reparation. Incidenten inträffar då man väjer för ett större isflak.
  1912-03-05 Åter i trafik efter reparation.
  1912-03-09 Kolliderar kl. 09.54 i tjock dimma med ångfartyget Astraea i isrännan vid Espskär vid färd från Hangö mot Åbo. Astraea, som kommer från Åbo, kör mot Dragsfjärds styrbordssida, som får flera bucklor och lanternan krossas. Båda fartygen kan efter kollisionen fortsätta sina respektive färder.
  1914-02-23 Ett propellerblad går av vid färd från Åbo mot Skinnarvik. Vänder tillbaka till Åbo för reparation av propellern. Åter i trafik 27 februari.
  1916-04 Rekvirerad av ryska flottan och får namnet "Sadko".
  1918-04-08 Överlämnas till finska regeringen av Tyska krigsmakten som tog fartyget från ryssarna vid strider i Korpo. Återlämnas sedan till Åbo Skärgårds Ångbåts AB.
  1918-05 Åter i trafik på traden Åbo - Pargas Malm - Attu - Skinnarvik - Dalsbruk - Hangö.
  1918-06-13 Trafik på traden Åbo - Dalsbruk - Hangö - Barö - Helsingfors.
  1919-06-08 Grundstöter kl. 12.55 i tjock dimma vid Köpmanskär väster om Hangö vid färd från Åbo mot Hangö med ca. 30 passagerare ombord. Bogserbåten Attu II, som passerar olycksplatsen, försöker dra loss fartyget men misslyckas. Istället tar bogserbåten ombord flera av passagerarna och går till Hangö för att hämta hjälp. Samma kväll avgår Sydfinska bärgningsbolagets bärgningsångare Hero samt bogserbåtarna Attu II, Frey och Hangö hamn till olycksplatsen och lyckas ca. kl. 03.00 dra loss fartyget. Samtliga fartyg går därefter till Hangö. Fartyget fick inga skador vid incidenten.
  1920-01-16 Uthyrd till Sjöfartsverket för 40.000 FIM per månad. Trafik från och med 22 januari på traden Åbo - Nagu - Norrskata - Korpo - Houtskär - Kökar - Sottunga - Degerby - Mariehamn.
  1920-04-08 Grundstöter ca. kl. 14.25 vid Kummelskärslängan mellan Sottunga och Kökar vid färd från Åbo mot Mariehamn med omkring 40 passagerare ombord. Fartyget glider av grundet men vatten börjar då forsa in i maskinrummet så man sätter åter fartyget på grund för att inte sjunka. Omkring 20 minuter senare är maskinrummet samt för- och akterrummen vattenfyllda och fartyget får en stund senare 45 graders slagsida åt babord. Passagerarna evakueras till en närliggande holme i väntan på hjälp. De hämtas senare av tullångaren Aura
  1920-04-14 Bärgas av bärgningsbolaget Neptuns bärgningsångare Assistance och Protector. Bogseras till Kökar där fartyget tätas och bogseras sedan till W:m Crichton & C:o, Åbo för reparation.
  1920-04-16 Avtalet med Sjöfartsverket sägs upp.
  1920-12-01 Uthyrd till Sjöfartsverket till 30 april 1921 för 25.000 FIM per månad. Trafik fr.o.m. 4 januari på traden Åbo - Nagu - Norrskata - Korpo - Houtskär - Kökar - Sottunga - Degerby - Mariehamn.
  1921-02-15 Sjunker på morgonen till botten vid kajen i Åbo. Ombord finns bland annat 90 ton järnvaror från Dalsbruk. Orsak till incidenten visar sig senare vara en öppen ventil.
  1921-04-05 Bärgas av bärgningsbolaget Neptuns bärgningsångare Protector och förs till W:m Crichton & C:o för reparation. Helt ny inredning.
  1921-07-18 Såld till Carl August Albin Bergström, Stockholm för 600.000 FIM (60.000 SEK) och omdöpt till Norrleden. Ny hemort Ljusterö.
  1921-10-12 Avgår kl. 18.00 från Åbo mot Stockholm dit man anländer 14 oktober. Visas upp för pressen vid Skeppsbron.
  1921-10-22 Ommätt. Mått 31,30 x 6,82 meter. Nytt tonnage 256/149. Får passagerarfartygscertifikat för 255 passagerare, innanför Furusund 353 passagerare.
  1921-10-23 Premiärtur på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Vaxholm - Ytterby - Lervik - Skeppsdal - Björnhuvud - Siarö - Östra Lagnö - Vettershaga.
  1922-05-18 Såld till Rederi AB Norrleden, Ljusterö för 60.000 SEK.
  1922-07-06 Omdöpt till Norrleden II.
  1924-09-13 Grundstöter vid Gumsholmen och en mindre läcka uppstår.
  1925-04-28 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 140.000 SEK och omdöpt till Nordan. Ny hemort Vaxholm. Trafik på traderna Stockholm - Vaxholm - Ytterby - Lagnö ö och Stockholm - Vaxholm - Östanå - Bergshamra.
  1930-08-01 Grundstöter vid utbackning från Grisslehamns brygga. Fartyget fastnar på grundet men får hjälp av en mindre jakt att ta sig loss och kan efter ca. en timme fortsätta färden.
  1935-09-04 Uthyrd till filmbolaget AB Anglo Film för att under artistnamnet "Rådmansö" medverka vid inspelningen av långfilmen 33.333 med bland annat Thor Modéen, Anders Henrikson och Bengt Djurberg.
  1937 Ombyggd vid Hammarbyverken, Stockholm. Nya däckssidor på mellan- och akterdäck, nya soffor och två nya livbåtar.
  1939-01-06 Strax norr om Vaxholm vid färd från Ljusterö mot Stockholm går roderledningen sönder. Passagerarna evakueras till ångfartyget Waxholm II, som befinner sig i närheten.
  1949-06-18 Grundstöter kl. 10.30 ca. 150 meter från Grisslehamns brygga. Efter fem timmar lyckas man få loss fartyget med hjälp av stållinor från land. Fartyget får inga skador utan kan fortsätta färden.
  1950-06-24 Kolliderar med ångfartyget Ljusterå i det sk. Finnhålet norr om Vaxholm. Nordan ligger före Ljusterö men just i det trånga sundet kör Ljusterö om och kör då så nära att fartyget sugs in mot Nordan. Skadorna på de båda fartygen blir endast några krossade fönsterrutor.
  1950-08-13 Kolliderar ca. kl. 17.00 med Rederi AB Shells tankfartyg m/s Neithea vid Vaxholms fästning i Vaxholm. Vid kollisionen faller skeppspojken Viktor Reial överbord från Nordan och försvinner under Neithea. Han klarar sig dock med livet i behåll efter att ha lyckats ta sig upp till ytan andra sidan tankfartyget. Olyckan inträffar då Nordan går runt Vaxholms fästning för att gå in till Vaxholm för att hämta passagerare till Stockholm för 17.30-turen. Vid olyckan kör Neithea in med fören i Nordans babordssida och en plåt ovanför vattenytan spräcks. Man fortsätter dock turen och efter att passagerarna släppts av i Stockholm går man till Hammarbyverken för reparation.
  1951 Läggs upp efter sommartrafiken.
  1952-11-26 Såld till British Iron & Steel Corporation Ltd., Newcastle, England för 3.050 GBP (44.133 SEK) för skrotning.
  1952-10 Lämnar Stockholm tillsammans med Östanå II och Kanholmen under bogsering av bogserbåten Bülk av Kiel för färd via Kalmarsund och Kielkanalen till Newcastle, England. På grund av hårt väder på Nordsjön lämnas Kanholmen tills vidare i Brunsbüttel vid Kielkanalens slut medan bogserbåten fortsätter mot England med Östanå II och Nordan. Under överfarten mot England sliter sig både Östanå II och Nordan men båda bärgas. Kanholmen hämtas senare och förs till Newcastle.
Tillbaka till Rederi AB Norrleden
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.