Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Höggarn
Bönan
Bönan
Foto: Okänd. Från Staffan Söderhälls samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Gävles små ångbåtar, 2016, S80
  Byggd 1899
  Varv O A Brodins Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 3537
  Fartygstyp Ångslup
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal KHFG, senare SGXI
  Systerfartyg Stegsund
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,56 meter 21,56 meter
  Största bredd 4,80 meter 4,80 meter
  Djupgående - 1,50 meter
  Brt/Nrt 57/27 57/27
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt - 100 hk, 73 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1899-06-26 Provtur utanför varvet i Gälve. Man kommer upp i 10,5 knop.
  1899-07-10 Levererad av O A Brodins varv som Höggarn till Stockholm - Vaxholms Rederi AB, Vaxholm. Trafik på traden Stockholm - Höggarnsfjärden - Bosön - Djursholm.
  1901-03-16 Stockholm - Vaxholms Rederi AB går ihop med Waxholms Ångsartygs AB, Stockholm och bildar tillsammans Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Fartyget behålls dock av det gamla bolaget tills vidare.
  1902 Såld Carl Wilhelm Åkerson, Gävle och omdöpt till Bönan. Trafik för Gefle Ångslupsbolag.
  1927 Såld till Alrik F Lundblom, Lidingö som bildar Rederi AB Norra Skärgården. Trafik på traden Nybroviken - Viggbyholm - Hägernäs.
  1930 Såld till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm och omdöpt till Tor VI.
  1940 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Saga.
  1956 Skrotad i Stocksund.
Tillbaka till Stockholm - Vaxholms Rederi AB
Tillbaka till Gefle Ångslupsbolag
Tillbaka till Rederi AB Norra Skärgården
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.