Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bohuslän
Bohuslän vid Styrsö Bratten, Göteborg 2010-07-07
Bohuslän vid Styrsö Bratten, Göteborg 2010-07-07
Foto: Lars-Olof Hansson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1914
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 166
  Registernr 5592
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5047481
  Signal JTSG, numera SDKM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 42,42 meter 43,13 meter
  Största bredd 7,26 meter 7,42 meter
  Djupgående 2,70 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 330/200 304/114
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 700 hk, 515 kW 700 hk, 515 kW
  Toppfart 14 knop 12 knop
  Kapacitet 408 passagerare 280 passagerare
  Historik
  1912-11 Beställd av Marstrands Nya Ångfartygs AB för leverans i maj 1914. Kontrakterad byggnadskostnad 217.500 kr.
  1913-12-15 Sjösatt kl. 12.00. Döpt till "Bohuslän" av en av rederiets styrelseledamoter.
  1914-04-05 Verkstadsprovtur.
  1914-05-14 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Bohuslän till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Leveransturen påbörjas kl. 10.00 och fartyget förs av kapten O A Skantze från Eriksberg mot Styrsö.
  1914-05-19 Första reguljära tur på traden Göteborg - Marstrand - Smögen. På sträckan Göteborg - Marstrand får man ta max 406 passagerare och mellan Marstrand och Smögen är maxantalet 306 passagerare.
  1915 Fartyget får sitt första passagerarcertifikat på 335 passagerare utomskärs. Vid trafik innanför Askims- och Hakefjordarna gäller max 463 passagerare.
  1922 Får nytt passagerarcertifikat på 345 passagerare. På traden Göteborg - Marstrand via Albrektsunds kanal sommartid får man ta 477 passagerare.
  1945-03 Grundstöter vid inloppet till Gravarne. Kvar på grundet över natten. Dras loss dagen efter av en av flottans minsvepare.
  1951 Såld till det nybildade Marstrands Rederi AB, Marstrand för 95.500 kr.
  1953 Trafik i Öresund på traden Helsingborg - Köpenhamn. Ombyggd. Akterdäcket byggs in.
  1957 Åter trafik på traden Göteborg - Marstrand - Smögen - Gravarne.
  1961 Trafik på traden Strömstad - Sandefjord.
  1962 Såld till AB Sundfart, Malmö. Trafik på traden Strömstad - Oslofjorden - Sandefjord.
  1963 Upplagd i Marstrand.
  1965 Såld till Skrot & Avfallsprodukter (Torsten Johannisson), Göteborg för 40.000 kr för skrotning. Bogseras i februari till skrotningsvarvet på Ringön.
  1966-01-11 Såld till Ångbåten Ekonomisk Förening, Göteborg för 60.000 kr. Driften sköts av Sällskapet Ångbåten som bildades 1965 för att rädda fartyget undan skrotning.
  1966-06-27 Fartygets andra jungfruresa, en kort provtur utanför Göteborg.
  1966-06-28 Första uppdrag. Färd till Lysekil för TV-inspelning om (landskapet) Bohuslän. Samtliga fd. bryggor anlöps.
  2004-05-14 Fartygets 90-årsdag firas genom att man går samma tur som för exakt 90 år sedan. Eriksberg - Styrsö Bratten - Marstrand och tillbaka till Eriksberg.
  2004-06-13 När fartyget lämnar Smögens brygga uppstår ett missförstånd mellan kaptenen och personalen i maskinrummet. Istället för att köra framåt fortsätter fartyget bakåt och kör på segelbåtar samt in i bryggan. Ingen person skadas men några chockas. Fartyget undersöks senare av Sjöfartsinspektionen men inga fel hittas.
  2015-08-14 Deltar vid evenemanget Stockholm Steam i samband med 100-års firandet av ångisbrytaren Sankt Erik under fyra dagar. Under andra dagen så hyrs hon in av Waxholmsbolaget för att hjälpa till med två avgångar från Vaxholm, kl. 12.30 och 16.00 som sammanlagt samlar 192 passagerare.
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Marstrands Rederi AB
Tillbaka till AB Sundfart
Tillbaka till Sällskapet Ångbåten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.