Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja II
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 3/1986, S22-23
* Länspumpen 1/2005, REG
* De gula färjorna, 2010, S84
* Databok från EMV
* Sveriges Skeppslista 1941, S88
* Sveriges Skeppslista 1945, S88
* Sveriges Skeppslista 1947, S90
* Sveriges Skeppslista 1949, S98
* Sveriges Skeppslista 1951, S82
* Sveriges Skeppslista 1957, S86
* Sveriges Skeppslista 1958, S80
  Byggd 1923
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 212
  Registernr 7794
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 19,87 meter -
  Största bredd 6,84 meter -
  Djupgående 2,35 meter -
  Brt/Nrt 75/24 -
  Maskineri 1 x Eriksbergs ångmaskin -
  Effekt 200 hk, 147 kW -
  Toppfart 19 knop -
  Kapacitet 50 passagerare -
   8 personbilar -
  Historik
  1923-04-14 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Sköns Tingslags Vägstyrelse, Alnö.
  1923-08-15 Kölsträckt.
  1923-11-01 Sjösatt.
  1923-11-10 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Färja II till Sköns Tingslags Vägstyrelse, Alnö. Trafik på leden Fillan (Sundsvall) - Alvik (Alnön).
  1930 Såld till Nora-Gudmundrå Tingslags Vägstyrelse och omdöpt till Hornö-Weda. Trafik på leden Hornö - Veda, Kramfors.
  193? Överförd till Ådalens nedre vägdistrikt, Kramfors. Fortsatt trafik på leden Hornö - Veda, Kramfors.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1956 Omdöpt till Färja 61/59.
  1957 Såld till AB Tryggve Jansson, Härnösand. Nedskuren till Pråm.
  ? Såld till Mo & Domsjö AB.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.