Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Elfängen
Elfängen
Elfängen
Foto: Okänd. Från CeGe Olssons samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1899
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 117
  Registernr 3550
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JKVS, senare SDWK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 29,25 meter 29,25 meter
  Största bredd 6,07 meter 6,07 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 173/120 173/120
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 200 hk, 147 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1898-09-14 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Ångbåts AB Nohl, Nohl för leverans 1 maj 1899. Kontrakterad byggnadskostnad 65.000 SEK.
  1899 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Elfängen till Ångbåts AB Nohl, Nohl. Hemort Nohl. Trafik på Göta älv, traden Göteborg - Lilla Edet.
  1937-09-01 Upplagd vid Lödöse varf, Lödöse på grund av andra världskriget. Flyttas senare till Bohus varv, Göteborg.
  1942-08-10 Såld till Pandion AB (Gösta Jonsson), Göteborg för 17.500 SEK. Ny hemort Göteborg. Åter i trafik på traden Göteborg - Vänersborg.
  1956-06-01 Pandion AB meddelar att fartyget nu har skrotats vid firma Skrot & Avfallsprodukter, T Johannisson, Göteborg.
Tillbaka till Ångbåts AB Nohl
Tillbaka till Pandion AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.