Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Elfängen
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2005-11-14 PN.
* Ångbåten 37, dec 1976, S10
* Länspumpen 1/1984, S11
* Länspumpen 3/1994, Registersidorna
* Länspumpen 1/1997, S38-39
* Kontrakt från EMV
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S60
* Sveriges Skeppslista 1951, S62
  Byggd 1899
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 117
  Registernr 3550
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JKVS, senare SDWK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 29,25 meter 29,25 meter
  Största bredd 6,07 meter 6,07 meter
  Djupgående 2,72 meter 2,67 meter
  Brt/Nrt 173/120 173/120
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 200 hk, 147 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1898-09-14 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Ångbåts AB Nohl, Nohl för leverans 1 maj 1899. Kontrakterad byggnadskostnad 65.000 kr.
  1899 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Elfängen till Ångbåts AB Nohl, Nohl. Trafik på Göta älv, traden Göteborg - Lilla Edet.
  1939 Upplagd vid Lödöse varv på grund av andra världskriget. Flyttas senare till Bohus varv.
  1942-11 Såld till Pandion AB (Gösta Jonsson), Göteborg. Åter i trafik på traden Göteborg - Vänersborg.
  1956 Skrotad vid Bohus varv.
Tillbaka till Ångbåts AB Nohl
Tillbaka till Pandion AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1682 fartyg, 948 rederier och 120 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.