Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Anna
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1878
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 15,02 meter 16,00 meter
  Största bredd 3,28 meter 3,21 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Eriksbergs ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1878 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Anna till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg.
  1903 Ombyggd.
  1917 Såld till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg och inofficiellt omdöpt till "Skarvik".
  1926 Ny ångmaskin installeras.
  1927 Såld till C.O. Lundqvist, Göteborg.
  192? Såld till Carl Albert Leopold Johansson (Maskinaffären Generator), Göteborg och omdöpt till Carl Albert.
  1934 Såld till C.H. Schyman, Alingsås.
  1934-04-23 Anländer till sjön Mjörn på en ångpannevagn som dras av Alingsås stads ångvält.
  1934-05-11 Sjösatt vid Sjöhaga i sjön Mjörn.
  1934-08-06 Insatt i reguljär trafik på Mjörn och i Säveån.
  1938 Upplagd.
  1939 Skrotas.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.