Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bore
Eriksberg i Kyrkesund, Tjörn 2021-08-18
Eriksberg i Kyrkesund, Tjörn 2021-08-18
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1910
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 149
  Registernr 10891
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8634364
  Signal SJVE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,50 meter 29,81 meter
  Största bredd 6,22 meter 6,36 meter
  Djupgående 2,40 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt - 158/64
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Volvo Penta TAMD 162
  Effekt 240 hk, 176 kW 450 hk, 331 kW
  Toppfart 12 knop 10 knop
  Kapacitet 242 passagerare 170 passagerare
  Historik
  1909-10-13 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Kungl. Marinförvaltningen för leverans senast 13 april 1910. Kontrakterad byggnadskostnad 69.000 kr
  1910-07-18 Provtur i Göteborgs skärgård.
  1910-07-20 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Bore till Kungl. Marinförvaltningen, Karlskrona Fästning, Karlskrona. Används som transportfartyg för Blekinge kustartilleri.
  ? Omdöpt till Transportbåten Nr 1/KF.
  1950 ca. Kolliderar utanför Stumholmen i tät dimma med s/s Imperator som sjunker. Ingen person skadas vid incidenten.
  1955 Ombyggd. Motoriserad med en Bolinder-Munktell tändkulemotor, 300 hk, 220 kW. Fartyget förses även med radio och radar.
  1967 Såld till friherre Stig Folke Fromhold Fromholdsson Rehbinder, Stockholm och omdöpt till Aurora Borealis. Genomgår en omfattande ombyggnad vid Värtahamnen i Stockholm. Ny huvudmaskin installeras.
  1970 Såld till Rederi AB Saxaren, Stockholm för 10.000 SEK och omdöpt till Sandön. Ny huvudmaskin, av fabrikat MWM TRHS 526A, 465 hk, 342 kW, installeras. Maskinen är begagnad, tillverkad 1961. Trafik i Stockholms skärgård.
  1973 Trafik på Vättern.
  1977-05-16 Såld till Karlsborgs Marina AB, Karlsborg för 160.000 kr och omdöpt till Sandön af Karlsborg.
  1988 Övergår till Rederi AB Karlsborgs Marina, Askersund.
  1991 Såld till Sandön Karlsborg AB (Billy Öhlin), Askersund.
  1992 Omdöpt till Sandön.
  1999 Såld till Chrissman Consulting & Trading AB, Askersund. Trafik på Göta Kanal.
  2004-12-20 Såld till Ageton Shipping Ltd, c/o Nordea Trust Corporation, Onchan, Isle of Man.
  2004-12-20 Såld till Dinema Care & Shipmanagement AB, Svartsjö.
  2005-02-01 Såld till Spångbergs Rederi AB, Aspa Bruk. Fortsatt trafik på Göta Kanal.
  2009-12-23 Såld till Rederi Sandön AB, Karlsborg.
  2021-05-30 Lämnar Karlsborg för att gå till Göteborg, dit man anländer 1 juni.
  2021-06-06 Omdöpt till Eriksberg vid en cermoni vid Eriksbergskajen, Göteborg. Trafik för Svenska Bohuslinjen AB på traden Marstrand - Lysekil - Grebbestad.
Tillbaka till Rederi AB Saxaren
Tillbaka till Karlsborgs Marina AB
Tillbaka till Rederi AB Karlsborgs Marina
Tillbaka till Chrissman Consulting & Trading AB
Tillbaka till Spångbergs Rederi AB
Tillbaka till Rederi Sandön AB
Tillbaka till Svenska Bohuslinjen AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.