|
|
|
Fartygsfakta |
|
|
|
|
Byggd |
1919 |
Varv |
Nystads båtvarv, Nystad, Finland |
Varvsnummer |
- |
Registernr |
- |
Fartygstyp |
Motorfartyg |
Material |
Trä |
IMO nummer |
- |
Signal |
- |
Systerfartyg |
- |
|
|
|
|
Teknisk data |
Vid byggnation |
Vid förlisningen |
|
|
Längd öa |
22,31 meter |
22,31 meter |
Största bredd |
4,105 meter |
4,10 meter |
Djupgående |
0,90 meter |
0,90 meter |
Brt/Nrt |
- |
- |
|
Maskineri |
1 x Andrée & Rosenqvist bensin |
1 x Andrée & Rosenqvist bensin |
Effekt |
100 hk, 73 kW |
100 hk, 73 kW |
Toppfart |
12 knop |
8,5 knop |
Kapacitet |
120 passagerare |
113 passagerare |
|
|
|
|
|
|
1919-06-17 |
Levererad av Nystads båtvarv som Naantali Express till Meritoimi OY, Mainio E Grönroos, Åbo, Finland. Trafik på traden Åbo - Nådendal. | |
1920-11-02 |
Såld till AB Emil Löfgren, Stockholm för 15.000 SEK och omdöpt till Express. | |
1921-06-30 |
Såld till Arvid Eriksson och Karl Joel Efraim Andersson under bildande av Rederi AB Nya Waxholm, Vaxholm för 15.000 SEK och omdöpt till Nya Waxholm. Waxholms Nya Ångfartygs AB protesterar i en skrivelse mot namnet på fartyget eftersom de har flera fartyg med liknande namn på samma trad. | |
1921-07-08 |
Insatt i trafik på traden Vaxholm - Stockholm (Strand hotell). | |
1921-07-15 |
Eld slår ut från motorn ca. kl. 16.15 då den startas efter en reparation vid kajen i Vaxholm. Elden sprider sig över hela fartyget, som brinnande bogseras ut till Sandgrundet i Södra Vaxholmsfjärden, där det brinner ner till vattenlinjen och sjunker. Orsak till eldsvådan tros vara att det kommit bensin på förgasaren. | |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
m/s Östan Blidösundsbolaget AB
Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.
|
|
|
|
| |
|