Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Öhnsundets Färja
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S85
* Bemannade färjor i Jämtlands län, 2003, S78-
  Byggd 1937
  Varv Jerfeds Mekaniska Verkstads AB, Örnsköldsvik
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 10,20 meter 10,20 meter
  Största bredd 5,70 meter 5,70 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Penta bensinmotor -
  Effekt 12 hk, 9 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 40 passagerare -
   - personbilar -
  Historik
  1937-01-19 Beställd av Hammerdals Vägdistrikt. Kontrakterad byggnadskostnad 7.800 kr.
  1937 Levererad av Jerfeds Mekaniska Verkstads AB som Öhnsundets Färja till Hammerdals Vägdistrikt. Transporteras till Strömsund i två delar. Trafik över Ströms Vattudal, leden Öhn - Näsviken (Mjösundsudden), Strömsund.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford NG4, installeras.
  1956 Omdöpt till Färja 62/77.
  1958 Upplagd som reservfärja.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1969 Skrotad.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 993 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.