Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Öster-Nerike
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 3/2001, S35-38
* Alla våra Ångslupar, 1994, S98
* Sveriges Skeppslista 1951, S136
* Sveriges Skeppslista 1960, S144
  Byggd 1897
  Varv Kristinehamns Mekaniska Verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer 32
  Registernr 3119
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JHKG, senare SHAO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 22,04 meter 22,04 meter
  Största bredd 4,40 meter 4,40 meter
  Djupgående - 1,65 meter
  Brt/Nrt - 49/15
  Maskineri 1 x Kristinehamn ångmaskin -
  Effekt - 80 hk, 59 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1897-06-26 Levererad av Kristinehamns Mekaniska Verkstad som Öster-Nerike till Örebro Ångslups AB, Örebro. Byggnadskortnad 24.500 kr. Trafik på traden Örebro - Norra Essundet - Björksundet - Vinön - Hampetorp - Segersjö - Odensbacken.
  1901-02 Såld till Ångbåts AB Tärnan, Haparanda för 23.500 kr och omdöpt till Tärnan. Trafik på traden Haparanda - Seskarö - Karlsborg - Nederkalix.
  1902 Ombyggd totalt vid Karlsviks Mekaniska Verkstad, Luleå. Däcket höjs, ny salong och nya hytter samt nya bottenplåtar.
  1918-11-06 Såld till direktör Sven Unander, Haparanda för 40.000 kr. Upprustad.
  1920-07 Insatt i trafik på traden Luleå - Piteå.
  1921 Såld till Maria Kristina Pettersson, Luleå.
  1930 Ombyggd till bogserbåt.
  ? Såld till Ernst August Eriksson, Jämtön.
  196? Skrotad.
Tillbaka till Örebro Ångslups AB
Tillbaka till Ångbåts AB Tärnan
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.