|
Owens Factori
|
|
Engelsmannen Samuel Owen, född 1774, kom till Sverige första gången i maj 1804 för att installera fyra ångmaskiner som köpts i England av kanslirådet Abraham Niclas Edelcrantz. Han återvänder hem till England i december 1805 men kommer tillbaka till Sverige året efter och i oktober 1806 blir han verkmästare vid Bergsunds gjuteri i Stockholm. 1809 öppnar han sin egen verkstad med gjuteri på Kungsholmen. Här tillverkas bl.a. ångmaskiner, tröskverk och mudderverk. 1816 gör Owen sitt första försök med att montera en ångmaskin i en liten roslagsbåt och några år senare startar han egen passagerartrafik på Mälaren. I början är skroven byggda av andra verkstäder men senare byggs hela fartyget vid Owens Factori. Man levererar även ångmaskiner till ett flertal andra fartyg. I början av 1840-talet ökar skulderna och den 16 januari 1843 lämnar Owen in företagets konkursansökan. Maskinerna säljs till andra verkstäder och i mars 1847 övertas marken och lokalerna Kronan som senare flyttar dit Kungl. Myntet. |
|
|
|
|
|
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
|
|
|
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
|
|
|
Tillbaka till Varv |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 993 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
m/s Östan Blidösundsbolaget AB
Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.
|
|
|
|
| |
|