Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brunnsviken
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1864
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 131
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,84 meter -
  Största bredd 3,12 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 20 hk, 15 kW -
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet 80 passagerare -
  Historik
  1864-05 Levererad av Lindholmens Varv som Brunnsviken till Edsvikens Ångslupsbolag, Stockholm.
  1864-05-12 Anlämnder på kvällen till Stockholm, tillsammans med sju andra ångslupar, på leveransresan från Göteborg.
  1864-05-21 Insatt i trafik på traden Gustaf III:s staty - Lidingöbro - Stocksund - Ulriksdal - Nora - Edsberg och Stallmästaregården - Ålstäket - Ulriksdal - Edsberg.
  1872-04 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1872-05 Såld till Borns Kanal AB, Nora och omdöpt till Jernboås. Trafik på Fåsjön, traden Järnboås - Born.
  1875 Borns Kanal AB byter namn till Nora-Jernboås Trafik AB, Nora.
Tillbaka till Edsvikens Ångslupsbolag
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.