Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Framåt
Kurir vid Eds bruk
Kurir vid Eds bruk
Foto: Elof Strandberg, från Christer Lindroth samlingar
  Fartygsfakta    
  Byggd 1879
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 154
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Näs
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter 14,86 meter
  Största bredd 3,69 meter 3,60 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1879 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Framåt till Ankarsrums Bruk, Ankarsrum. Trafik på Långsjön.
  1913 Motoriserad med en 2 cyl deiselmotor, tillverkad av Br. Nilsson & Co, Västervik, 20 hk, 15 kW.
  1915 Såld till AB Gudingen, Västervik.
  1919 Såld till Hultsfred-Västervik-Åtvidaberg-Bersbo Järnvägs AB, Västerik och omdöpt till Kurir. Ombyggd med däck, salong och en styrhytt. Trafik på Storsjön, Västervik, traden Storsjö Station - Eds Bruk.
  1924 Hultsfred-Västervik-Åtvidaberg-Bersbo Järnvägs AB byter namn till Norsholm-Västervik-Hultsfreds Järnvägar (NVHJ), Västervik.
  1933 ca. Såld till K.R. Wastesson, Söderköping och omdöpt till Ramunder. Chartertrafik på Göta kanal samt i Östergötlands skärgård.
  1940 ca. Såld till Holmens Bruks & Fabriks AB och omdöpt till
Holmen X. Bogserbåt.
  ? Ombyggd till pråm. Upplagd vid Karlholms bruk.
Tillbaka till K.R. Wastesson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.