Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Höggarn
Tor VI mellan Risholmen och Båtsholmen, Värmdö 1932
Tor VI mellan Risholmen och Båtsholmen, Värmdö 1932
Foto: Carl Gösta Jackson. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1899
  Varv O A Brodins Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 3537
  Fartygstyp Ångslup
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal KHFG, senare SGXI
  Systerfartyg Stegsund
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,56 meter 21,56 meter
  Största bredd 4,80 meter 4,80 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt 61/39 57/27
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt 100 hk, 71 kW 100 hk, 71 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 141 passagerare -
  Historik
  1899-06-26 Levererad av O A Brodins varv som Höggarn till Stockholm - Vaxholms Rederi AB, Vaxholm. Hemort Vaxholm. Byggnadskostnad ca. 34.000 SEK. Trafik på traden Stockholm (Nybroviken) - Höggarnsfjärden - Djursholm.
  1900-05 Traden ändras till Stockholm (Nybroviken) - Fjäderholmarna - Talludden - Lilla Höggarn - Duvholmen - Bjällbo - Bosön.
  1901-03-16 Stockholm - Vaxholms Rederi AB går ihop med Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm och bildar tillsammans Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Fartyget behålls dock av det gamla bolaget tills vidare.
  1902-05 Såld Carl Wilhelm Åkerson, Gävle och omdöpt till Bönan. Ny hemort Gävle. Trafik för Gefle Ångslupsbolag på traden Gävle (Svängbron) - Norrlandet - Bönan.
  1902-08-15 Ommätt. Mått 21,56 x 4,80 meter. Tonnage 59/40.
  1917-04-18 Såld till Ångfartygs AB Norrlandet (Carl Wilhelm Åkerson), Gävle för 30.000 SEK.
  1927-05-21 Såld till Carl Wilhelm Åkerson (1/3), Carl Magnus Andersson (1/3) och Carl Bromander (1/3), Gävle för 10.500 SEK.
  1927-05-28 Såld till Alrik Frithiof Lundblom, Lidingö för 9.500 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1927-06-15 Insatt i trafik på traden Stockholm (Nybroviken) - Ropsten - Viggbyholm.
  1927-11-02 Såld till Rederi AB Norra Skärgården, Stockholm för 9.500 SEK. Fortsatt trafik på traden Stockholm (Nybroviken) - Ropsten - Viggbyholm.
  1929-10-28 Såld till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Värmdö för 12.500 SEK och omdöpt till Tor VI. Ny hemort Värmdö.
  1930-06-16 Ommätt. Mått 21,56 x 4,80 meter. Tonnage 57/27.
  1931-07-14 Kolliderar med ångfartyget Waxholm I på Strömmen vid avgång från Södra Blaseiholmshamnen, Stockholm. Waxholm I backar in i styrbordssidan på Tor VI, som också precis lämnat sin kajplats. Tor VI får en buckla samt flera fönster intryckta men ingen person skadas. Båda fartygen kan efter incidenten fortsätta sina färder utåt skärgården.
  1940-06-20 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm för 14.000 SEK och omdöpt till Saga. Ny hemort Stockholm.
  1956 Skrotas i Stocksund.
  1957-03-01 Carl Persson & Söner AB, Ystad meddelar att fartyget nu har upphuggits.
Tillbaka till Stockholm - Vaxholms Rederi AB
Tillbaka till Gefle Ångslupsbolag
Tillbaka till Rederi AB Norra Skärgården
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.