Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ran
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, 2013-07-18 PN, Foto
* Sveriges Skeppslista 1910, S94
* Sveriges Skeppslista 1911, S94
* Sveriges Skeppslista 1913, S96
* Sveriges Skeppslista 1921, S100
  Byggd 1870
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 204
  Registernr 5072
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 20,48 meter 20,48 meter
  Största bredd 3,68 meter 3,68 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 41/30 41/30
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 48 hk, 35 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 110 passagerare -
  Historik
  1870 Levererad av Lindholmens Varv som Ran till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafik på traderna Stockholm - Kummelnäs, Stockholm - Käppala och Stockholm - Rydboholm.
  1900 Såld till Strängnäs.
  1901 Såld till Essingens Ångslups AB, Stockholm.
  1907-09-18 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm.
  1907-09-18 Överlåten till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1909 Ombyggd.
  1910 Ny ångpanna installeras.
  1917-12 Såld till disponenten Rutger Carlsson Heijl, AB Baldersnäsverken, Ingarö för 18.000 kr. Bogserbåt.
  1926 Sjunker utanför bolagets fastighet vid Långvik på Ingarö. Man meddelar att båten inte kommer bärgas eftersom den är "värdelös".
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Essingens Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.