Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Varparen 17
Stjärn vid Häggvik, Nordingrå 2011-08-04
Stjärn vid Häggvik, Nordingrå 2011-08-04
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Angbat.se, WEB, 2009-07-18 PN
* Anders Winter, EMA, 2009-07-19 PN
* Steamboatassociation.se WEB, 2009-07-18 PN
* Sveriges Skeppslista 2008, S354
  Byggd 1955
  Varv Lidwall & Söner AB, Leksand
  Varvsnummer 238
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg, numera ångslup
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFC 8316
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 6,50 meter 7,30 meter
  Största bredd 2,20 meter 2,10 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Seffle S15 BFV 1 x ångmaskin
  Effekt 10 hk, 7 kW -
  Toppfart - 5 knop
  Kapacitet - 10 passagerare
  Historik
  1955-02-07 Levererad av Lidwall & Söner AB som Varparen 17 till Klarälvens Flottningsförening, Råda. Båttyp BVV10 från Lidwalls. Flottningsbåt på Klarälven.
  ? Omdöpt till Varparen 27.
  1982 Såld till Per Montell, Borlänge och omdöpt till Stjärn. Fritidsbåt på sjön Runn, Dalarna.
  1988 Ombyggd med en överbyggnad. Förlängd i aktern med 0,80 meter. En ångmaskin installeras. Maskinen är tillverkad av Per Montell.
  1999 Såld till Sunnersta.
  2007-01 Såld till Vågsfjärdens Ångbåts AB, Nordingrå.
  2007-07 Insatt i passagerartrafik på sjön Vågsfjärden, Nordingrå.
  2014-06 Såld till Haapsalu, Estland och omdöpt till Kallis Mari. Trafik på Tagalathviken
Tillbaka till Vågsfjärdens Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.