Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Anders Fryxell
Anders Fryxell i Torsby 1899
Anders Fryxell i Torsby 1899
Foto: August Pehrsson. Från Håkan Larssons samling.
  Fartygsfakta    
  Byggd 1861
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 93
  Registernr 1457
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HCJQ, senare JCTM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,70 meter 25,79 meter
  Största bredd 4,45 meter 4,40 meter
  Djupgående 1,78 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt - 67/46
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt 240 hk, 176 kW 112 hk, 82 kW
  Toppfart - 9,5 knop
  Kapacitet 125 passagerare -
  Historik
  1861-09 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Anders Fryxell till Ångfartygsbolaget för Frykensjöarna, Torsby. Fraktas i delar till Fryksta där fartyget monteras ihop.
  1861-10 Premiärtur på Fryken.
  1871 Ny ångmaskin installerad.
  1874 Såld till J Wålstedt, Torsby.
  1878 Såld till Ångbåtsbolaget Fryksdalen, Fryksände.
  1879 Ångbåtsbolaget Fryksdalen ombildas till aktiebolag med namnet Ångbåts AB Fryksdalen, Fryksände.
  1887 Ombyggd.
  1893-06-16 Ommätt. Nya mått 25,79 x 4,40 meter. Nytt tonnage 67/46.
  1905-05 Utbjuds till salu vid en auktion. Inget godtagbart bud kommer in så rederiet fraktar istället ner båten till Karlstad med järnväg. Läggs upp.
  1910-07-05 Intyg om att fartyget är upphugget.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Fryksdalen
Tillbaka till Ångbåts AB Fryksdalen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.