Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bjursundsström
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1943
  Varv Byggnads AB Contractor, Brandholmens varv, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Betong
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,40 meter 19,40 meter
  Största bredd 6,25 meter 6,25 meter
  Djupgående 2,07 meter 2,07 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Penta -
  Effekt 10 hk, 7 kW 90 hk, 66 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 126 passagerare -
   6 personbilar -
  Historik
  1943 Levererad av Byggnads AB Contractor som Bjursundsström till Norra Tjusts härad, Vägförvaltningen i Kalmar län, Kalmar. Trafik på Strömsholmen - Bjursund, Loftahammar, Västervik.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  ? Nu huvudmaskin, av fabrikat ASEA elmotor, 42 hk, 31 kW, installeras. Motorn placeras på land.
  1950 Ny huvudmaskin, 90 hk, 66 kW, installeras.
  1956 Omdöpt till Färja 62/19.
  1961-07-17 Såld till N Svennefalk, Gamleby för skrotning.
  1962-03-20 Skrotad.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.