Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bro-Svartsjö
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1859
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 16
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,23 meter -
  Största bredd 3,56 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Södra Varvet ångmaskin -
  Effekt 40 hk, 29 kW -
  Toppfart 8,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1858-11-05 Kontrakt skrivs mellan William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet och Bolaget för bedrifvandet af ångbåtsfart emellan Bro och Svartsjö samt Stockholm, Svartsjö för leverans senast 1 maj 1869. Kontrakterad byggnadskostnad 16.500 rdr rmt.
  1859-05 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Bro-Svartsjö till Bolaget för bedrifvandet af ångbåtsfart emellan Bro och Svartsjö samt Stockholm (Bro-Svartsjö Ångbåts-Bolag), Svartsjö. Hemort Brogård. Trafik på traden Stockholm (Rödbotorget) - Brogård. Varannan dag går man via Långtarmen och varannan dag via Lövstafjärden. Får snabbt öknamnet "Bro-Trasig" då slupen ofta havererar.
  1863-12-01 Såld på auktion till greve af Ugglas, Ångfartygsbolaget Stäket, Lennartsnäs för 7.700 rdr rmt och omdöpt till Stäket. Ny hemort Stockholm. Ombyggd. Förlängd med 4,27 meter. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Stäket - Brogård.
  1870 Såld till Renny & Co, Riga och omdöpt till Riga-Bolderaa. Ombyggd vid Lange & Skuye, Riga.
Tillbaka till Bro-Svartsjö Ångbåts-Bolag
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Stäket
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.