Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Enköping
Enköping på Riddarfjärden, Stockholm 1854
Enköping på Riddarfjärden, Stockholm 1854
Foto: Detalj ur oljemålning av Per Wilhelm Cedergren. Från Sjöhistoriska museet
  Fartygsfakta    
  Byggd 1851
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 24,99 meter -
  Största bredd 3,96 meter -
  Djupgående 1,07 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsunds ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1851-03-10 Sjösatt kl. 17.00.
  1851-06 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Enköping till Enköpings Ångfartygsbolag, Enköping.
  1851-07-07 Insatt i trafik på traden Stockholm - Ådö - Grönsö - Österby - Enköping.
  1853-07-06 En vev i maskinen går sönder vid Nockeby bro vid färd från Enköping mot Stockholm. Passagerarna förs över till ångfartyget Upland för fortsatt färd till Stockholm.
  1854-06-24 Grundstöter vid en lustresa från Tynnelsö mot Enköping och springer läck. Passagerarna evakueras till ångfartyget Thorshälla som för dem till Strängnäs.
  1865-05 Såld till Björneborg, Finland och omdöpt till Necken. Transport av trävaror från ångsågen till Räfsö samt lustresor.
  1867-02 Nya ångpannor installeras.
  1868-10 Såld till Ryssland för 7.300 rubel.
Tillbaka till Enköpings Ångfartygsbolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.