Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/326
Karna vid Barum, Ivöleden, Kristianstad 2015-07-16
Karna vid Barum, Ivöleden, Kristianstad 2015-07-16
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1987
  Varv Smögens Plåt & Svetsindustri AB, Smögen
  Varvsnummer 40
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8702769
  Signal SEHT
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 51,00 meter 51,00 meter
  Största bredd 11,09 meter 11,09 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt - 132/
  Maskineri 1 x Volvo Penta TD 100 1 x Volvo Penta D7A T
  Effekt 180 hk, 132 kW -
  Toppfart 6 knop 6 knop
  Kapacitet 190 passagerare 190 passagerare
   21 personbilar 21 personbilar
  Historik
  1987 Levererad av Smögens Plåt & Svetsindustri AB som Färja 62/326 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på linjen Barum - Ivö, Ivösjön, Nordöstra Skåne.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Karna.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2002 Ombyggd och moderniserad. Bland annat nytt drivsystem, flytt av drivmedelstanken ner under däck samt ny styrhytt.
  2006-07-15 Maskinhaveri tidigt på lördagsmorgonen. En axel går av och vajern som drar färjan kan inte löpa fritt. Trafiken kommer igång senare på dagen med hjälp av en bogserbåt som drar färjan fram och tillbaka.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.