Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Finnboda II
Sjöbuss 5 som sopbåt vid Gruvbryggan, Utö 1970-06-07
Sjöbuss 5 som sopbåt vid Gruvbryggan, Utö 1970-06-07
Foto: Thure Ehrnlund
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1879
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 151
  Registernr 5084
  Fartygstyp Ångslup, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFB 4770
  Systerfartyg Bengt Sigrid Finnboda I Finnboda III
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 16,32 meter -
  Största bredd 3,56 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 29/21 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 24 hk, 18 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 78 passagerare -
  Historik
  1879 Byggd av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Finnboda II för varvets egen räkning. Stationerad vid dotterbolaget AB Finnboda Varf i Nacka.
  1879 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1880-05-17 Omdöpt till Hildur.
  1902 Ombyggd.
  1940 Omdöpt till Delfin.
  1950 Ombyggd och motoriserad. Omdöpt till Sjöbuss 5.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 20.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Storstockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1970-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 10.153 SEK.
  1972 Såld till Karin Anita Yvonne Buske, Norsborg för 1.000 kr.
  1976 Avförd ur skeppsregistret.
Tillbaka till AB Finnboda Varf
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.