Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Flink II
Flink II i Söderhamn
Flink II i Söderhamn
Foto: Okänd. Från Lars Brolins samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1872
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 84
  Registernr 2777
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGFN
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,77 meter 23,97 meter
  Största bredd 4,60 meter 4,74 meter
  Djupgående 1,58 meter 1,58 meter
  Brt/Nrt 77/56 74/46
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Ljusne ångmaskin
  Effekt 64 hk, 47 kW 72 hk, 53 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1872-10-15 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Flink II till Ångbåtsbolaget Flink, Söderhamn. Hemort Söderhamn.
  1872-10-18 Insatt i trafik på traden Söderhamn - Stugsund - Sandviksudden - Åsbacka - Långrör - Sandarne - Sandskär - Källskär - Ala - Ljusne.
  1887 Ny ångmaskin, 70 hk, 51 kW, installeras vid Ljusne Mekaniska Verkstad, Ljusne.
  1890-04-25 Ommätt. Mått 23,77 x 4,60 meter. Tonnage 76/56.
  1893-12-11 Ommätt. Mått 23,97 x 4,74 meter. Tonnage 74/46.
  1895-01-31 Ångbåtsbolaget Flink ombildas till aktiebolag med namnet Ångbåts AB Flink, Söderhamn.
  1895 Ny ångpanna installeras vid Söderhamns Mekaniska Verkstad, Söderhamn.
  1897 Såld till Ångbåts AB Nya Flink, Söderhamn för 20.000 kr.
  1930-03-18 P.E. Åkerström, Söderhamn meddelar att Flink II är upphuggen och såld till skrot.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Flink
Tillbaka till Ångbåts AB Flink
Tillbaka till Ångbåts AB Nya Flink
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.