Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hjulsta Färja
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S80
  Byggd 1931
  Varv Byggnads AB Contractor, Brandholmens varv, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Betong
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,50 meter -
  Största bredd 7,00 meter -
  Djupgående 2,10 meter -
  Brt/Nrt 80/21 -
  Maskineri - -
  Effekt 64 hk, 47 kW -
  Toppfart 6 knop -
  Kapacitet - passagerare -
   15 personbilar -
  Historik
  1931-05-18 Beställd av Arbetsstyrelsen för vägförbindelsen Strängnäs - Enköping, Uppsala läns södra vägdistrikt.
  1931-09-25 Sjösatt.
  1931-10-01 Levererad av Byggnads AB Contractor som Hjulsta Färja till Arbetsstyrelsen för vägförbindelsen Strängnäs - Enköping, Uppsala läns södra vägdistrikt. Trafik på leden Agnesund - Hjulsta, Hjulstafjärden, Mälaren, Enköping.
  1934 Omdöpt till Hjulsta Reservfärja.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1955 Omdöpt till Färja Nr 9. Flyttas till leden Munsö - Adelsö, Mälaren efter att Hjulstabron öppnats.
  1956 Omdöpt till Färja 61/9.
  1957 ca. Ombyggd till mekanisk verkstad.
  1971 Avförd.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.