Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hulda
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Innan broarna byggdes, S:t Eriks ångsbok 1996, Arne Sundström, S99-126
  Byggd 1858
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 84
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 12,51 meter -
  Största bredd 2,40 meter -
  Djupgående 0,90 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 8 hk -
  Toppfart - -
  Kapacitet 60 passagerare -
  Historik
  1858-11 Levererad av Lindholmens Varv som Hulda till Ångslupsbolaget Föreningen, Stockholm. Trafik på Riddarfjärden, Stockholm, traden Riddarholmen - Lilla Kartineberg, Liljeholmen.
  1863 Såld till Motala Verkstad. Trafik på traden Motala - Borenshult.
  1871 Såld för 2.000 riksdaler till Räppe Ångbåts AB, Växjö och omdöpt till Carl.
  1871-06-11 Anländer till Räppe.
  1871-06-19 Invigd som Helgasjöns första ångare. Insatt i trafik som pråmdragare och passagerarbåt på Helgasjön.
  1878 Såld för 3.500 kr till ett par sågverksägare i Hovmantorp. Trafik som pråmdragare och passagerarbåt på Rottnen.
  1881 Ägarna bildar Rottnens Ångbåts AB.
  1896 Såld till virkeshandlare Johannes Pettersson och fd. jordbrukare Johan Lindelund.
  ? Såld till ångbåtsförman Johan Karlsson.
  1922 Upplagd i Stationsviken, Hovmantorp.
  1923 Sjunker på grund av isskruvning. Bärgas och skrotas på hösten.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Föreningen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.