Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Laxen
Laxen
Laxen
Foto: Okänd
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtar på Vänern Del 2, 2007, S100-101
* Hembygden 1968, Dalslads kanal 100 år, S104
* Sveriges Inre Vattenvägar Del 3, 1979, S141-142, 151, 182, 210-211

* Tidning för Wenersborgs Stad och Län 1968-05-29
* Aftonbladet 1868-06-12
* Göteborgsposten 1868-06-18
* Göteborgsposten 1868-06-29
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1877-08-08
* Tidning för Wenersborgs Stad och Län 1880-06-03
* Göteborgsposten 1880-06-12
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1881-02-01
* Göteborgsposten 1881-05-21
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1889-09-02
* Nya Wermlandstidningen 1890-05-20
* Tidning för Wenersborgs Stad och Län 1891-08-25
* Aftonbladet 1898-06-21
* Svenska Dagbladet 1898-06-22
* Stavanger Aftenblad 1898-06-23

* Sveriges Skeppslista 1869, S51
  Byggd 1867
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 184
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGCV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 22,26 meter -
  Största bredd 3,86 meter -
  Djupgående 1,50 meter -
  Brt/Nrt 61/47 -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1867 Levererad av Lindholmens Varv som Laxen till Rederibolaget Laxen (J.A. Wærn), Baldersnäs.
  1868-06-11 Skadas vid en brand vid Lindholmens Varv.
  1868-06-27 Prov- och besiktningsresa från Lindholmens Varv, Göteborg.
  1868-06-28 Premiärtur på traden Göteborg - Trollhättan - Vänersborg - Köpmannebro - Upperud - Håverud - Dals Långed - Bengtsfors - Gustavsfors - Lennartsfors - Stora Lee.
  1876-07 Traden kortas till Trollhättan - Vänersborg - Köpmannebro - Upperud - Håverud - Dals Långed - Bengtsfors - Gustavsfors - Lennartsfors - Stora Lee.
  1877-08-05 Kolliderar vid 17-tiden med ångfartyget Sälboda i Stallbacka kanal vid färd från Vänersborg mot Trollhättan. Befälhavarna på de båda ångarna missförstår varandra och Laxen kör in med fören i styrbordssidan på bogen på Sälboda. Laxen fortsätter till Trollhättan för att lämna av passagerarna och går sedan till varv för reparation.
  1880-06 Såld till pr/Billingsfors Bruk, Billingsfors för 12.000 SEK. Traden kortas till Köpmannebro - Upperud - Håverud - Dals Långed - Bengtsfors - Gustavsfors - Lennartsfors - Ed.
  1881-05 Renoverad och ombyggd med bland annat nya passagerarhytter.
  1889-08-28 Grundstöter i stark dimma i sjön Lelång strax efter avgång från Gustavsfors för färd mot Ed. Man skickar bud efter en bogserångare som drar loss fartyget. Eftersom man tar in vatten avbryter man fortsatt färd och går istället till Billingsfors för undersökning och reparation.
  1890-05 Såld till Dalslands Kanal AB, Billingsfors.
  1891-08-17 Strax efter avfärd från Lennartsfors upptäcker man att fartyget sprunnit läck. Man återvänder då till Lennartsfors där läckan lagas och efter några timmar kan man fortsätta färden mot Köpmannebro. Läckan tros bero på att man kör mot en sten vid slussningen i Lennartsfors.
  1898-06 Såld till Johannes Andersson, Buterud.
  1898-06-09 Såld till Chr. Bjelland & Co., Stavanger, Norge för 3.000 SEK. Trafik som passagerarbåt, bogserbåt och ångtrålare.
  1920 Motoriserad.
  1923 Ombyggd till pråm.
Tillbaka till Rederibolaget Laxen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.