Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Moneta
Kungsholm utanför Lindholmen, Karlskrona 2018-07-09
Kungsholm utanför Lindholmen, Karlskrona 2018-07-09
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Robin H, Rindö Marine, EMA 2007-10-04, KN
* Båtologen 6/1980, S336
* Båtologen 6/2014, S392
* Båtologen 1/2016, S39
* Sveriges Skeppslista 2005, S92
* Sveriges Skeppslista 2006, S96
* Sveriges Skeppslista 2007, S100
  Byggd 1980
  Varv Jan E. Skerfe, Gryt
  Varvsnummer -
  Registernr 12754
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SJPH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 12,05 meter 16,35 meter
  Största bredd 4,03 meter 4,03 meter
  Djupgående 0,70 meter 0,70 meter
  Brt/Nrt 17/9 24/7
  Maskineri 1 x Volvo Penta TAMD 70 2 x Volvo Penta D9-MH
  Effekt 250 hk, 184 kW 600 hk, 441 kW
  Toppfart 18 knop 18 knop
  Kapacitet 38 passagerare 63 passagerare
  Historik
  1980 Levererad av Jan E. Skerfe som Moneta till Sten Engströms Sjöservice AB, Norra Stavsudda.
  1984 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 11, 350 hk, 257 kW, installeras. Ny toppfart 25 knop.
  1987 Ombyggd vid Valdemarsviks varv, Valdemarsvik. Förlängd med 4,30 meter. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 11, 350 hk, 257 kW, installeras tillsammans med den tidigare maskinen. Den äldre rödmålade maskinen monteras på babordssidan och den från Sjöfartsverket inköpta begagnade grågrönmålade maskinen monteras på styrbordssidan. Övergår till dubbelmontage. Ny toppfart 30 knop. Nytt certifikat för 69 passagerare.
  1991 Såld till Mats Gyhlenius, Värmdö.
  1992 Såld till Enskärs Sjötransport HB, Enskär för 2,0 milj SEK. Trafik i Stockholms norra skärgård.
  2001 Såld till Refsnäs Sjötransport AB, Gräddö.
  1999 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 9 44, 636 hk, 467 kW, installeras.
  2006 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D9-MH, 600 hk, 441 kW, installeras på Rindö Marine, Rindö.
  2014-09-11 Såld till Ängsholmen Rederi AB, Stockholm. Chartertrafik i Stockholms skärgård och Mälaren.
  2015-12-15 Såld till Ressel Rederi AB, Stockholm och omdöpt till Kungsholm.
  2016 Insatt i vintertrafik på traden Stockholm - Vaxholm.
  2018-06-30 Uthyrd till Affärsverken Karlskrona AB, Karlskrona. Hopp-On Hop-Off-trafik i Karlskrona på traden Fisktorget - Dragsö - Brändaholm - Saltö Fiskhamn - Lindholmen - Basareholmen - Handelshamnen - Wämöparken.
  2020-05-25 Lämnar Karlskrona för färd till Stavsnäs via natthamn i Oskarshamn.
  2021-03-29 Insatt i trafik i Karlskrona skärgård, framför allt personaltransporter på traden Örlogshamnen - Kungsholms fort för Marinen.
Tillbaka till Sten Engströms Sjöservice AB
Tillbaka till Enskärs Sjötransport HB
Tillbaka till Refsnäs Sjötransport AB
Tillbaka till Ängsholmen Rederi AB
Tillbaka till Ressel Rederi AB
Tillbaka till Affärsverken Karlskrona AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.