Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nässlan II
Nässlan II vid Biskopsudden, Stockholm 2015-05-22
Nässlan II vid Biskopsudden, Stockholm 2015-05-22
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1999
  Varv AB OW-Trading OY, Lovisa, Finland
  Varvsnummer 1650
  Registernr 15202
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SLIN, SFE 2547, numera polsk signal SR6479
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,80 meter 17,80 meter
  Största bredd 4,34 meter 4,34 meter
  Djupgående 1,00 meter 1,00 meter
  Brt/Nrt 28/8 28/7
  Maskineri 2 x Mercruiser 300D-tronic 2 x Volvo Penta D6-310
  Effekt 600 hk, 441 kW 620 hk, 456 kW
  Toppfart 25 knop 28 knop
  Kapacitet 70 passagerare 69 passagerare
  Historik
  1999 Levererad av AB OW-Trading OY som Nässlan II till Fastighetsbolaget Vimpeln, Stockholm. Hemort Nässlingen. Gästtransporter till kursgården Nässlingen i Stockholms mellersta skärgård.
  2007-03 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D6-310, 620 hk, 456 kW, installeras vid Rindö Marine AB, Vaxholm.
  2013-06-01 Uthyrd till Ellboda Värdshus, Vaxholm. Trafik på traden Vaxholm - Lillsved - Grinda - Linanäs.
  2018-11-27 Överförd till båtregistret med signal SFE 2547.
  2022-11-28 Såld till Nässlingen Treudda AB, Ljusterö.
  2023-05-11 Såld till FHU "NAUTIC" Aleksander Cichosz, Gniezdzewo, Polen och omdöpt till Falcon. Ny hemort Hel. Polsk signal SR6479. Trafik på traden Sopot - Hel
Tillbaka till Fastighetsbolaget Vimpeln
Tillbaka till Ellboda Värdshus
Tillbaka till Nässlingen Treudda AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.