Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Prins Oscar
Gambrinus V i Marstrand 1992-07-15
Gambrinus V i Marstrand 1992-07-15
Foto: Rickard Sahlsten
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1866
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 171
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,84 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 94 passagerare -
  Historik
  1866 Levererad av Lindholmens Varv som Prins Oscar till Ångslupsbolaget Union, Stockholm.
  1867 Ångslupsbolaget Union går upp i Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1899 Såld till Gustaf Piehls bryggeri, Stockholm och omdöpt till Pilen I.
  1918 Gustaf Piehls bryggeri köps av AB Stockholms Bryggerier, Stockholm. Omdöpt till Gambrinus V.
  1919 Motoriserad.
  1949 Såld till AB Norrtelje Bryggeri, Norrtälje.
  1965 Såld till en privatperson.
  1985 Såld till Berndt Hurtig, Marstrand.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Union
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till AB Stockholms Bryggerier
 
 
Onsdag 2 april 2025
Den 2 april 1896 säljs s/s Blidösund till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.