Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Qvarnbergsvattnet
Gäddede 1977
Gäddede 1977
Foto: Bernt Fogelberg. Från Sjöhistoriska museeets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1914
  Varv AB C J Wennbergs Mekaniska Verkstad, Karlstad
  Varvsnummer 60
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,52 meter 16,52 meter
  Största bredd 3,74 meter 3,74 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x Volvo Penta
  Effekt 60 hk, 44 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 67 passagerare -
  Historik
  1914-05 Levererad av AB C J Wennbergs Mekaniska Verkstad som Qvarnbergsvattnet till Rederi AB Fjälltrafik, Gäddede. Byggnadskostnad 24.600 SEK. Trafik på sjön Kvarnbergsvattnet, traden Gäddede - Junsternäset - Lermon - Åviken - Lövvik - Kyrkbolandet - Sandnäset - Mon - Bränna - Vågen - Skogen samt timmerbogseringar.
  1914 Omdöpt till Gäddede.
  1930 Används enbart som timmerbogserare.
  1934 Såld till Ångermanälvens Flottningsförening, Sollefteå. Fortsatt trafik som timmerbogserare.
  1950 Upplagd.
  1953 Pannan utdömd. Flyttas till Hetögeln, Ströms Vattudal.
  1970 Såld till Curt Bardosson, Strömsund. Fritidsbåt. Totalrenoverad. Motoriserad. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 150 hk, 110 kW, installeras.
Tillbaka till Rederi AB Fjälltrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.