Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wermdö III
Tor III
Tor III
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1905
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 259
  Registernr 4429
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JPHF, senare SGXD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,39 meter 31,39 meter
  Största bredd 6,08 meter 6,08 meter
  Djupgående 2,30 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt 158/89 191/115
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 350 hk, 257 kW 350 hk, 257 kW
  Toppfart 14 knop -
  Kapacitet 290 passagerare -
  Historik
  1905-04-08 Sjösatt.
  1905-05-22 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Wermdö III till Wermdö Ångfartygs AB, Stockholm. Hemort Boo.
  1905-05-28 Insatt i trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Kummelnäs - Velamsund - Norra Lagnö - Ängsholmarna - Vik (Ålstäket).
  1906-05-11 Uthyrd till Stockholm-Rimbo Järnvägs AB, Stockholm. Trafik under maj på traden Stockholm (Karl XII:torg) - Ekudden - Slottsbryggan - Framnäsviken (Djursholm). Från 1 juni åter på traden Stockholm - Värmdö.
  1906-06-01 Grundstöter lätt mellan Tynningö och Norra Lagnö vid färd från Mörtnäs mot Stockholm. Tar sig efter en stund loss för egen maskin men slår då sönder proppelern. Bogseras av bogserbåten Viken från Stockholms Transport & Bogserings AB först in till en brygga på Norra Langö och senare till Finnboda Varf för reparation.
  1906-08-07 Kolliderar ca. kl. 15.45 vid Hasseludden, Nacka med ångfartyget Prinsessan Ingeborg. De båda fartygen lämnar Stockholm samtidigt och går bredvid varandra ut mot skärgården. Wermdö III, som ligger utanför Prinsessan Ingeborg, ska lägga till vid Hasseludden och försöker då korsa Prinsessan Ingeborgs färdväg framför fartyget. När kaptenen på Wermdö III märker att det inte går försöker han svänga ut igen men det är för sent och de båda ångarna kör ihop. Det blir en stor stöt och flera av passagerarna ramlar omkull men ingen skadas allvarligt. Av fartygen får endast Wermdö III skador på överbyggnaden.
  1909-05-30 Grundstöter på kvällen i närheten av Velamsund, Nacka. Dras loss dagen efter av Bergnings- och Dykeri AB Neptun:s ångare Poseidon.
  1919-04 Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm övertar aktiemajoriteten i Wermdö Ångfartygs AB, Stockholm. Omdöpt till Tor III.
  1921-04-16 Ommätt. Mått 31,39 x 6,08 meter. Nytt tonnage 194/123.
  1922-09-14 Såld till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm för 140.000 SEK. Ny hemort Värmdö.
  1944-07-03 Backar in i babords sida på ångfartyget Waxholm II vid avgång från Södra Blasieholmshamnen. De båda ångarna får endast mindre skador, såsom sönderslagna fönsterrutor, några bucklor och en avbryten flaggstång. Fartygen kan efter incidenten förtsätta sina resor utåt skärgården.
  1947-05-24 Ommätt. Mått 31,39 x 6,08 meter. Nytt tonnage 191/115.
  1948-06-17 Grundstöter ca. kl. 13.00 vid Bergholmen utanför Norra Lagnö vid färd från Stockholm med 12 passagerare ombord. Fartyget tar in vatten, sjunker och blir stående på botten med 70 graders babords slagsida och fören upp ur vattnet. Passagerarna evakueras med en privat motorbåt till Bergholmen sedan fartygets livbåt, som saknar bottenventilen, fyllts med vatten vid sjösättningen. Bärgas av bärgningsångaren Stark-grogg från Bergnings- och Dykeri AB Neptun och förs till Lumakajen i Södra Hammarbyhamnen. Orsak till grundstötningen ska ha varit hård vind som drev fartyget på grund när Bergholmen rundades.
  1951-07-04 Såld till AB Eric Falkhammar, Stockholm för 4.000 SEK.
  1951-09-13 Såld till Sten Allan Olsson, AB Metallprodukter, Göteborg för 16.000 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1951-09-29 Sjunker efter det att tre av fartygets bottenventiler har skruvats loss. Två av de 60 kg tunga ventilerna har stulits medan tjuvarna har tvingats lämna kvar den tredje när vattnet börjat forsa in. Fartyget bärgas någon dag senare.
  1951-12-29 Sjunker än en gång. Även denna gången har bottenventiler skruvats loss och stulits. Försäkringsbolaget utfäster en belöning på 5.000 SEK till den som kan avslöja vem som sänkte fartyget.
  1952 Skrotas.
Tillbaka till Wermdö Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.