Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Åkers Kanal
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1860
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 31
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 20,78 meter -
  Största bredd 3,86 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1860-08-09 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm som Åkers Kanal till Bolaget för Ångbåtsfart å Åkers Kanal, Stockholm. Byggnadskostnad 24.000 rdr rmt. Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Margetelund - Näs - Tuna - Åkersberga - Toftestaholme (Brottby).
  1860-08-25 Premiärtur.
  1870-08 Såld till Renny & Co, Riga, Lettland och omdöpt till Union. Trafik på floden Dagava, Riga samt bogseringar.
  ? Såld.
  1892 Såld till R. Seeberg, Riga.
  1895 Ny ångmaskin och ny ångpanna installeras.
  1906 Såld.
Tillbaka till Bolaget för Ångbåtsfart å Åkers Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.