Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Athena
Athena på S:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2017-10-07
Athena på S:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2017-10-07
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1970
  Varv Österskärs Båtvarv AB, Österskär
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFB 5679
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 8,70 meter 8,70 meter
  Största bredd 3,07 meter 3,07 meter
  Djupgående 1,00 meter 1,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x V8 1 x Volvo Penta KAD 42
  Effekt - 280 hk, 205 kW
  Toppfart - 34 knop
  Kapacitet - 12 passagerare
  Historik
  1970 Levererad av Österskärs Båtvarv AB som Athena till Gunnar Ekblad, Österskär. Fritidsbåt.
  1972-01-26 Såld till Jan Olof Arnold, Hörsholmen. Ombyggd med ny inredning. Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford turbo, 150 hk, 110 kW, installeras. Toppfart 20 knop och certifikat för 12 passagerare. Taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård.
  1972-08-20 Insatt i reguljärtrafik på traden Stavsnäs - Eknö - Sandhamn samt taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård.
  1984 Såld till G B Malmqvist Båtvarv HB, Tynningö. Taxibåt.
  2006-01-01 Överförs till G B Malmqvist Båtvarv AB, Tynningö. Varvsbåt.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta KAD 42, 280 hk, 205 kW, installeras.
Tillbaka till Jan Olof Arnold
Tillbaka till G B Malmqvist Båtvarv HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.