Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Barbro
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
*Inre vattenvägar i Sveland del 1, 1961, S79
*Mälarbåtarna, 1967, S105
*Länspumpen 4/1990, REG
*Båtologen 5/2006 S288
*Båtologen 6/2006 S358
  Byggd 1906
  Varv D Goekoop J:r, Amsterdam, Nederländerna
  Varvsnummer -
  Registernr 4613
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal KDGJ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,16 meter -
  Största bredd 5,13 meter -
  Djupgående 1,99 meter -
  Brt/Nrt 56/38 -
  Maskineri -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1906 Levererad av D Goekoop J:r som Barbro till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm. Godstrafik på Strömsholms kanal.
  1915 Ombygd till kombinerat last- och passagerarfartyg och omdöpt till Strömsholms kanal. Ny huvudmaskin, av fabrikat Bolinder, 40 hk, 29 kW, installeras. Ommätt. Nytt tonnage 75 brt, 52 nrt.
  1924 Övertas av Stockholms Enskilda Bank, Stockholm efter att Stockholms Transport och Bogserings AB gått i konkurs.
  1925-01 Såld till Stockholms Nya Transport- och Bogserings AB, Stockholm.
  1926-10 Stockholms Nya Transport- och Bogserings AB byter namn till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm.
  1927-08 Såld till AB Nyman & Schultz, Stockholm.
  1927-11-15 Överförd till det nystartade Trafik AB Strömsholms Kanal, Stockholm och omdöpt till Strömsholm. Ny huvudmaskin, 80 hk, 59 kW, installeras.
  1929-04 Trafik AB Strömsholms Kanal byter namn till AB Ströka, Stockholm
  1929-04-24 AB Ströka går i likvidation.
  1929-08 Såld till Trafik AB Strömsholms Kanal, Stockholm
  1933-07 Såld till Simon Carlsson, Stockholm
  1933-09 Såld till Rederi AB Nobel-Standard, Helsingfors, Finland för 10.000 kr och omdöpt till Standard II. Ombyggd till tankfartyg.
  1948-11 Såld till AB Nobel-Standard Oy, Helsingfors.
  1949-04 Såld till Viktor Koivisto och Hannes Tukkanen, Helsingfors och omdöpt till Esa. Nytt tonnage 70 brt, 22 nrt.
  1950-07 Hannes Tukkanens andel såld till Margareta Helena Eriksson.
  1951-09 Såld till Johan Alexander Johansson, Vestanfjärd.
  1952-03 Såld till Hjalmari Einari Linnamäki, Vestanfjärd.
  1954 Ny hemort, Salo.
  1955-04 Såld till Gösta Isaksson och Kurt Sjöberg, Salo.
  1956-12 Gösta Isakssons andel såld till Birger Johannes Wiklund, Kimito.
  1957-04 Kurt Sjöbergs andel såld till Birger Johannes Wiklund, Kimito som nu är ensam ägare till fartyget. Omdöpt till Tina.
  1961-03 Såld till Yrjö Eero Hotanen och Sulho Feliks Sakarias Leinonen, Kustavi.
  1968-02 Omdöpt till Tiina.
  1975-11 Sulho Feliks Sakarias Leinonen andel såld till Leo Johannes Hellsten.
  1976-01 Yrjö Eero Hotanens andel såld till Leo Johannes Hellsten som nu är ensam ägare till fartyget.
  1976-04 Såld till Kai Olin, Åbo.
  1976-11 Såld till Konopajaliike Amper & Söderlund, Åbo.
  1979-06 Såld till Bror Göran Mäklin, Saltvik.
  1980-07 Såld till Antti Olavi Itälä, Sagu.
  1981-12 Avförs ur Fiska skeppsregistret som ej länge handelsfartyg. Uppges vara såld till Åbo och ombyggd till slåttermaskin för vass.
  1990 Övergiven i vassen vid Päisterpää, Sauvo-Sagu.
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
Tillbaka till AB Nyman & Schultz
Tillbaka till Trafik AB Strömsholms Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.