Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Birger
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1862
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 113
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,84 meter -
  Största bredd 3,12 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 20 hk, 15 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 67 passarerare -
  Historik
  1862 Levererad av Lindholmens Varv som Birger till Ångslupsbolaget Föreningen, Stockholm.
  1863 Övertagen av Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1884 Såld till grosshandlare N.O. Nääs. Trafik på Storsjön i Jämtland, traden Östersund - Rödön - Mjäla - Ytterån samt pråm- och timmerbogseringar.
  1888-05-25 Vid bogsering av en timmerflotte till Krokom blir vårfloden övermäktig. Båten och flotten börjar driva med strömmen utför Indalsälven. Efter ett tag fastnar flotten på ett stengrund ovanför bron och det gör även båten när hon passerar. Bärgningen blir besvärlig och båten måste spelas uppströms. Endast mindre skador på skrovet uppkommer vid incidenten.
  1890 Ombyggd.
  1900 Ombyggd. Ny ångpanna och ny ångmaskin från Karlstads Mekaniska Verkstad.
  1903 Såld till Vålbacken Tegelbruk, Marieby. Ombyggd till bogserbåt med namnet Aktiv.
  1913 Grundstöter och sjunker vid Andersön när man ska hämta en gruspråm som drivit på land. Båten blir stående på botten med bara styrhytten ovanför vattenytan. Dagen efter hämtas skepparen och maskinisten av s/s Öring efter att ha tillbringat natten i just styrhytten. Båten bärgas senare och bogseras hängande mellan två pråmar till Vålbackens slip för reparation.
  1914 Ombyggd med nytt däck och ny styrhytt.
  1943 Vid bogsering av en tegellastad pråm utanför Fugelsta udde möter man så hög sjö att den slår över pråmen. Pråmkarlarna misslyckas att pumpa ut vattenmassorna och pråmen sjunker. De tre pråmkarlarna omkommer.
  1944 Upplagd på slip vid Vålbackens Tegelbruk.
  2003 Såld till Hans Göransson, Lerviks Varv, Lervik, Sundsvall.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Föreningen
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.