Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Björkö
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1893
  Varv Thorskogs Mekaniska Verkstad, Torskog
  Varvsnummer -
  Registernr 2799
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 20,58 meter -
  Största bredd 4,00 meter -
  Djupgående 1,70 meter -
  Brt/Nrt 56/38 -
  Maskineri 1 x Thorskog ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart 10,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1893-06 Levererad av Thorskogs Mekaniska Verkstad som Björkö till Norra Skärgårdens Ångbåts AB, Öckerö.
  1893 Norra Skärgårdens Ångbåts AB går i konkurs och fartyget återtas av varvet. Upplagd vid varvet.
  1895-07-01 Uthyrd till Erlof Biesèrt, Lennartsfors och omdöpt till Flora. Trafik på traden Töckfors - Lennartsfors - Ed.
  1895-11-16 Såld till det nybildade Ångfartygs AB Bengtsfors - Nordmarken, Lennartsfors för 20.000 kr.
  1907 Ombyggd. Får bland annat en styrhytt.
  1909-12-21 Tappar rodret i isen mellan Sundsbyn och Töckfors på årets sista resa.
  1911-11-16 Avgår från Lennartsfors mot Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg för inmontering av en ny ångpanna.
  1913-10-25 Grundstöter efter avgång från Töckfors på grund av lågt vattenstånd. Propelleraxeln spricker.
  1925-12-03 Sista turen på Nordmarkssjöarna. Upplagd till försäljning.
  1928-04-28 Såld till Dampskibs AS Svinesund, Halden, Norge för 4.000 kr och omdöpt till Olava. Trafik på traden Halden - Strömstad.
  1933 Ombyggd och förlängd med 5 meter.
  1951 Såld till Stavanger Skibsophugningskompani, Stavanger.
  1952-04-20 Hämtas till Stavanger av bogserbåten Bas.
  1953-03 Ombyggd till lastfartyg. Motoriserad med en Diesel Deutch-motor på 100 hk, 73 kW.
  1953-08 Såld till pr/Rune, Stavanger med Harald Paulsen som huvudredare.
  1954-02-03 Sjunker nära Ombo norr om Stavanger. Fartyget hade dagen före fått några hårda smällar av gripskopan vid lossning. Några cementstycken hade då lossnat i kölsvinet och läckage hade uppstått. Vid olyckstillfället försökte man ta sig hem till Stavaner men när länspumpen inte orkade länge övergavs fartyget runt kl. 14.30. 20 minuter senare sjönk fartyget. De båda besättningsmännen räddades av m/s Sauda.
Tillbaka till Norra Skärgårdens Ångbåts AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Bengtsfors - Nordmarken
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.