|
Borås Ångslups AB
|
 |
Borås Ångslups AB, Borås bildas 18 juni 1890 med bland annat lektor Carl Jacob Magnell och fabrikör Alfred Sandwall i styrelsen. Man beställer en ångslup med hjul från Ljunggrens Verkstad i Kristianstad som ska trafikera Öresjön och Viskan och som ska ta sig förbi Ålgårdsfallet via 200 meter järnvägsräls. Efter sommaren 1892 ger man upp verksamheten på grund av konkurrensen från Borås-Herrljunga Järnväg, som satte in en nybeställd ångvagn från Eskilstuna i trafik mellan samma orter som Svanen hade sin huvudsakliga inkomst från. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Sunnan Blidösundsbolaget AB
 Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.
|
|
 |
|
|  |
|