Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Borgholm
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1877
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 146
  Registernr 969
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JCGS
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,13 meter 28,93 meter
  Största bredd 5,35 meter 5,32 meter
  Djupgående 1,80 meter -
  Brt/Nrt 143/112 135/77
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Bolinder
  Effekt 120 hk, 88 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1877-04 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Borgholm till Oscarshamns Ångfartygs Rederibolag, Oskarshamn. Trafik på traden Oskarshamn - Visby.
  1878 Flyttas till traden Oskarshamn - Mönsterås - Borgholm - Alvid sjöbodar - Byxelkrok - Kalmar.
  1891 Oscarshamns Ångfartygs Rederibolag ombildas till aktiebolag med namnet Oskarshamns Ångfartygs AB, Oskarshamn.
  1893 Ny ångpanna installeras.
  1894-10-09 Ommätt. Nya mått 29,13 x 5,36 meter. Nytt tonnage 143/107.
  1896-03-13 Ommätt. Nytt tonnage 145/109.
  1898-04-10 Grundstöter lätt vid inloppet till Oskarshamn söderifrån. Glider över grundet och kan fortsätta mot hamnen. Grundet slog dock upp ett litet hål i förrummet och vatten började strömma in. Fartyget lagas provisoriskt vid kaj och repareras ett par dagar senare vid Oskarshamns Mekaniska Verkstad.
  1906 Renoverad.
  1909-04-07 Såld till Skärgårds AB i Norrköping, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Valdemardsvik.
  1915-11-22 Såld till Rederi AB Pampus (Gustaf Månson), Norrköping och omdöpt till Pampus. Ombyggd till lastfartyg. Motoriserad med en 2-cyl fotogenmotor av fabrikat Bolinder.
  1916-08-16 Ommätt. Nya mått 28,93 x 5,32 meter. Nytt tonnage 135/77.
  1918-01-19 Såld till direktör Leopold Olschanski, Oskarshamn för 60.000 SEK.
  1918-10 Såld till AB Stockholms Rederi & Skeppsvarv, Stockholm för 75.000 SEK.
  1919-11-15 Grundstöter mellan Landsort och Södertälje på en resa från Göteborg till Stockholm. Fartygets får omfattande skador och bogseras till Stockholm. Kondemneras och skrotas.
Tillbaka till Oscarshamns Ångfartygs Rederibolag
Tillbaka till Oskarshamns Ångfartygs AB
Tillbaka till Skärgårds AB i Norrköping
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.