Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brage
Brage vid Mälartorget, Stockholm ca. 1915
Brage vid Mälartorget, Stockholm ca. 1915
Foto: Vykort. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-06-15 PN

* Mälarbåtarna, 1967, S38, 105
* Ångbåtstrafiken till Hässelby, 2015, S11-12, 17, 44
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S32-33, 59-61, 65, 79, 81, 97, 101, 155, 159-162

* Länspumpen 3/2007, S59
* Skärgårdsbåten 2/1995, S11
* Skärgårdsbåten 2/1988, S26-27
* Skärgårdsbåten 3/1988, S21-27
* Skärgårdsbåten 1/2001, S18-19, 24

* Nya Dagligt Allehanda 1870-06-18
* Aftonbladet 1870-06-20
* Dagens Nyheter 1870-06-20
* Post- och Inrikes Tidningar 1870-06-20
* Nya Dagligt Allehanda 1870-07-27
* Nya Dagligt Allehanda 1870-07-28
* Aftonbladet 1870-07-29
* Dagens Nyheter 1870-07-29
* Aftonbladet 1870-08-05
* Nya Dagligt Allehanda 1871-08-15
* Aftonbladet 1872-03-26
* Nya Dagligt Allehanda 1872-05-10
* Nya Dagligt Allehanda 1872-07-24
* Aftonbladet 1872-10-04
* Dagens Nyheter 1872-10-04
* Nya Dagligt Allehanda 1872-10-04
* Stockholms Dagblad 1872-10-04
* Dagens Nyheter 1873-01-22
* Nya Dagligt Allehanda 1983-01-22
* Aftonbladet 1873-07-16
* Aftonbladet 1873-07-25
* Nya Dagligt Allehanda 1874-06-03
* Stockholms Dagblad 1876-06-17
* Nya Dagligt Allehanda 1877-08-09
* Nya Dagligt Allehanda 1879-07-08
* Aftonbladet 1881-07-09
* Dagens Nyheter 1881-08-01
* Fäderneslandet 1881-08-03
* Nya Dagligt Allehanda 1883-07-07
* Aftonbladet 1884-04-12
* Nya Dagligt Allehanda 1884-07-08
* Post- och Inrikes Tidningar 1884-10-17
* Aftonbladet 1884-11-28
* Nya Dagligt Allehanda 1885-05-15
* Nya Dagligt Allehanda 1885-06-05
* Nya Dagligt Allehanda 1885-07-18
* Nya Dagligt Allehanda 1886-06-09
* Nya Dagligt Allahanda 1887-07-02
* Eskilstuna Tidning 1888-06-19
* Dagens Nyheter 1888-06-20
* Nerikes Allehanda 1888-06-27
* Eskilstuna Tidning 1888-07-20
* Nerikes Allehanda 1889-07-17
* Svenska Dagbladet 1890-05-08
* Fäderneslandet 1890-05-24
* Nya Dagligt Allehanda 1890-07-12
* Nya Dagligt Allehanda 1891-07-11
* Nya Dagligt Allehanda 1892-07-02
* Nya Dagligt Allehanda 1893-07-06
* Nya Dagligt Allehanda 1894-07-28
* Dagens Nyheter 1895-05-04
* Aftonbladet 1895-05-22
* Nya Dagligt Allehanda 1895-05-22
* Stockholmstidningen 1895-05-22
* Nya Dagligt Allehanda 1895-06-15
* Fäderneslandet 1895-06-22
* Dagens Nyheter 1895-07-05
* Nya Dagligt Allehanda 1895-07-19
* Nya Dagligt Allehanda 1895-08-03
* Aftonbladet 1895-08-09
* Stockholmstidningen 1895-10-03
* Svenska Dagbladet 1896-02-11
* Aftonbladet 1896-04-11
* Svenska Dagbladet 1896-04-20
* Aftonbladet 1896-04-30
* Dagens Nyheter 1896-07-25
* Aftonbladet 1897-06-12
* Svenska Dagbladet 1897-07-22
* Stockholmstidningen 1898-06-18
* Aftonbladet 1898-07-02
* Svenska Dagbladet 1898-07-02
* Dagens Nyheter 1898-07-07
* Svenska Dagbladet 1899-07-15
* Dagen 1900-06-07
* Dagen 1901-03-05
* Dagens Nyheter 1901-03-07
* Svenska Dagbladet 1901-06-01
* Aftonbladet 1901-07-08
* Dagen 1901-09-30
* Aftonbladet 1902-05-31
* Dagen 1902-05-31
* Stockholmstidningen 1902-05-31
* Aftonbladet 1903-07-02
* Aftonbladet 1907-07-04
* Svenska Dagbladet 1905-07-20
* Svenska Dagbladet 1906-07-16
* Dagens Nyheter 1907-04-19
* Svenska Dagbladet 1907-07-11
* Svenska Dagbladet 1908-07-09
* Aftonbladet 1910-04-09
* Svenska Dagbladet 1910-07-15
* Östgötaposten 1910-09-09
* Stockholmstidningen 1910-09-06
* Dagens Nyheter 1910-09-06
* Aftonbladet 1911-07-20
* Aftonbladet 1912-07-11
* Svenska Dagbladet 1912-07-11
* Dagens Nyheter 1912-07-12
* Aftonbladet 1912-07-16
* Dagens Nyheter 1913-06-30
* Aftonbladet 1913-07-04
* Aftonbladet 1914-07-04
* Svenska Dagbladet 1915-07-05
* Aftonbladet 1916-07-03
* Aftonbladet 1919-07-22

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S38
* Sveriges Skeppslista 1908, S44
* Sveriges Skeppslista 1910, Ej med (felaktigt ihopblandad med 2678 Kurre ex. Brage)
* Sveriges Skeppslista 1911, S42 110 hk
* Sveriges Skeppslista 1913, S46
* Sveriges Skeppslista 1915, S48
* Sveriges Skeppslista 1917, S48
* Sveriges Skeppslista 1919, S48
* Sveriges Skeppslista 1921, S48 John Tengberg, Stockholm
  Byggd 1870
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 92
  Registernr 2677
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFVG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,28 meter 26,41 meter
  Största bredd 4,75 meter 4,76 meter
  Djupgående 1,80 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 84/60 87/61
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 100 hk, 73 kW 110 hk, 81 kW
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 174 passagerare -
  Historik
  1870-06 Sjösatt.
  1870-07-27 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Brage till Ångfartygsbolaget Stäket, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1870-07-29 Insatt i trafik på traden Stockholm (Rödbotorget) - Ålsten - Kärsön - Nockeby bro - Blackeberg - Hässelby - Riddersvik - Hillersjö - Kallhäll - Lennartsnäs - Ådö - Brogård.
  1872 Byter kajplats i Stockholm till Mälartorget.
  1872-10-03 Kolliderar ca. kl. 15.30 med ångfartyget Hållsviken I utanför Riddarholmen i Stockholm. Brage, som precis lämnat Köttorget för färd utåt Mälaren, kör med full fart in i Hållsviken I vid aktern på styrbords sida. Hållsviken I, som precis ska lägga till vid Riddarholmen, får en mindre skada på religen medan Brages för skadas allvarligt och ett hål i plåten uppkommer. Rådhusrätten dömmer 9 januari 1873 kaptenen på Brage att betala 260 rdr + ränta samt rättegångskostnaden på 150 rdr till kaptenen på Hållsviken I.
  1876 Ångfartygsbolaget Stäket går ihop med Ångfartygsbolaget Runan - Svartsjölandet och bildar tillsammans Ångfartygsbolaget Svartsjölandet, Stockholm.
  1881-07-29 Vid färd i närheten av Nockeby bro börjar det brinna i en tunna med osläckt kalk som står på däck. Elden sprider sig till en säck och en presenning som ligger bredvid tunnan. Besättningen lyckas efter en stund få tunnan överbord och elden slocknar.
  1884-11-27 Kolliderar med ångfartyget Södertelje vid avgång från Mälarhamnen, Stockholm. Båda fartygens soltält går sönder och räddningsbåten på Södertelje, som vid olyckstillfället ligger förtöjd vid kajen, ramlar ner på däck.
  1885 Reservbåt. Trafik på olika trader, bland annat Stockholm - Svartsjö, Stockholm - Eldgarn och Stockholm - Kungshatt - Tappström - Stjärtnäs.
  1888-06-22 Trafik på traderna Skogstorp (Eskilstuna) - Örebro och Skogstorp - Segersjö i samarbete med Oxelösund-Flen-Westmanlands jernväg.
  1890-05 Trafik på traden Stockholm - Tappström - Stenhamra - Löten - Säbyholm.
  1890-05-21 Kolliderar med en ångslup vid utbackning från Mälarhamnen, Stockholm. Ångslupen, som backar ut samtidigt som Brage, får ett av salongsfönstrena krossat samt mindre skador på skrovet.
  1891-04-13 Ommätt. Nya mått 26,60 x 4,78 meter. Tonnage 84/60.
  1892-05 Ångfartygsbolaget Svartsjölandet byter namn till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet, Stockholm.
  1895-05-04 Uthyrd till källarmästare August Andersson, Stockholm till och med 16 september för 3.000 SEK. Trafik på traden Stockholm (Nybron) - Stadsgården - Fjäderholmens Restaurant.
  1895-05-21 Kolliderar ca. kl. 16.00 med vedskutan Abenius utanför Valdemarsudde, Djurgården. Skutan går i två delar och kantrar men fortsätter flyta på grund av björkvedslasten. De två personerna ombord räddas av tillskyndande båtar. Skutan bogseras senare in till Ryssviken. Den 9 augusti döms kaptenen på Brage till 100 SEK i böter och rorgängaren, som styrde fartyget vid olyckstillfället, till en månads fängelse för vårdslöshet vid manövrering. Kunglig Majestät ändrar senare rorgängarens straff till 250 SEK i böter.
  1896-04 Trafik på traderna Stockholm (Munkbrohamnen) - Tappström - Slut - Säbyholm (vår och höst) och Stockholm (Nybron) - Stadsgården - Fjäderholmens Restaurant.
  1898-04 Reservbåt. Trafik på olika trader, bland annat Stockholm - Hillersjö - Svartsjö och Stockholm - Nockeby - Skå-Edeby - Fågelängen.
  1898-05-31 Kolliderar ca. kl. 08.30 med ångfartyget Nya Svartsjölandet i Munkbrohamnen. Brage, som ankommer till Munkbrohamnen, kör mot babords sida på Nya Svartsjölandet, som ligger förtöjd vid kajen. Orsak till incidenten är att maskinisten missuppfattar kaptenens order och kör full fart framåt istället för back.
  1901-03-01 Sjunker tidigt på morgonen till botten under vinteruppläggning vid Ekensbergs varf, Stockholm. Bärgas den 6 mars.
  1907-04-18 Kolliderar ca. kl. 07.00 med ångslupen Frej på Riddarfjärden, Stockholm. Båda ångarna är på väg in till sina respektive kajplatser när Brage, som ska lägga till vid Munkbrohamnen, kör in i sidan på Frej, som ska till Söder Mälarstrand.
  1908-05-21 Ommätt. Nya mått 26,41 x 4,76 meter. Nytt tonnage 87/61.
  1911-03-31 Såld till Ångbåts AB Nya Svartsjölandet, Svartsjö för 30.000 SEK. Ny hemort Svartsjö. Trafik på traden Stockholm - Herrhamn - Tappström - Lullehov - Stjärtnäs - Tureholm - Stenhamra - Nora - Kungsberga - Munsö.
  1912-07-10 Vid ankomst till Munkbrohamnen, Stockholm ca. kl. 17.00 råkar kaptenen ge fel signal till maskinisten så denne sätter full fart framåt istället för back. Fartyget kör då med full fart in i järnvägsbron som går över Riddarholmskanalen. Bogen går under bron men masten bryts av och styrhytten för stora skador. Ingen person skadas vid incidenten och inte heller järnvägsbron får några skador.
  1920-02-01 Såld till Västerviks Nya Varvs AB, Västervik för 20.000 SEK. Ny hemort Västervik.
  1922-12-02 Intyg från Västerviks Nya Varvs AB att fartyget blivit nedskrotat
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Stäket
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångbåts AB Nya Svartsjölandet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.