Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brage
Kurre 1909
Kurre 1909
Foto: Erik Holmberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerdkumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-04-24 PN

* Alla våra Ångslupar, 1994, S112

* Skärgårdsbåten 4/1978, S17
* Skärgårdsbåten 4/1990, S22-23
* Skärgårdsbåten 1/2010, S21

* Aftonbladet 1872-04-17
* Dagens Nyheter 1978-04-17
* Aftonbladet 1872-05-30
* Dagens Nyheter 1872-05-30
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1872-05-31
* Aftonbladet 1873-06-19
* Dagens Nyheter 1873-06-19
* Göteborgsposten 1873-07-12
* Nya Dagligt Allehanda 1873-07-29
* Post- och Inrikes Tidningar 1874-03-12
* Aftonbladet 1874-07-18
* Post- och Inrikes Tidningar 1874-09-30
* Nya Dagligt Allehanda 1875-03-31
* Aftonbladet 1875-07-17
* Aftonbladet 1875-07-21
* Dagens Nyheter 1875-07-22
* Aftonbladet 1875-07-23
* Post- och Inrikes Tidningar 1875-07-23
* Aftonbladet 1875-07-24
* Aftonbladet 1876-03-30
* Aftonbladet 1876-06-03
* Dagens Nyheter 1876-07-04
* Stockholms Dagblad 1876-08-05
* Aftonbladet 1877-06-22
* Nya Dagligt Allehanda 1878-04-03
* Stockholms Dagblad 1879-06-04
* Aftonbladet 1880-03-25
* Stockholms Dagblad 1880-06-02
* Nya Dagligt Allehanda 1882-06-10
* Post- och Inrikes Tidningar 1884-04-02
* Nya Dagligt Allehanda 1884-07-22
* Svenska Dagbladet 1885-03-31
* Nya Dagligt Allehanda 1885-05-20
* Svenska Dagbladet 1886-03-30
* Aftonbladet 1887-05-16
* Post- och Inrikes Tidningar 1888-01-31
* Nya Dagligt Allehanda 1888-02-25
* Aftonbladet 1888-02-28
* Nya Dagligt Allehanda 1888-03-28
* Nya Dagligt Allehanda 1888-06-04
* Nya Dagligt Allehanda 1889-02-11
* Nya Dagligt Allehanda 1890-06-02
* Dagens Nyheter 1891-03-17
* Post- och Inrikes Tidningar 1891-03-17
* Nya Dagligt Allehanda 1891-04-16
* Nya Dagligt Allehanda 1891-05-21
* Aftonbladet 1892-06-15
* Aftonbladet 1893-05-23
* Nya Dagligt Allehanda 1893-05-23
* Aftonbladet 1893-05-26
* Nya Dagligt Allehanda 1893-06-13
* Härnösandsposten 1893-09-16
* Dagens Nyheter 1893-09-19
* Umebladet 1893-09-25
* Dagens Nyheter 1893-12-01
* Aftonbladet 1894-03-10
* Nya Dagligt Allehanda 1894-05-18
* Svenska Dagbladet 1894-05-18
* Nya Dagligt Allehanda 1894-05-22
* Nya Dagligt Allehanda 1894-05-23
* Nya Dagligt Allehanda 1894-06-30
* Stockholms Dagblad 1895-06-14
* Nya Dagligt Allehanda 1895-10-02
* Dagens Nyheter 1897-04-30
* Aftonbladet 1897-08-07
* Svenska Dagbladet 1900-05-31
* Dagens Nyheter 1900-06-01
* Stockholmstidningen 1900-06-05
* Dagens Nyheter 1901-03-16
* Oskarshamnstidningen 1904-07-27
* Dagens Nyheter 1907-06-29
* Dagens Nyheter 1930-04-03

* Sveriges Skeppslista 1910, S76  60 hk
* Sveriges Skeppslista 1911, S76  60 hk
* Sveriges Skeppslista 1913, S80  60 hk
* Sveriges Skeppslista 1915, S84  60 hk
* Sveriges Skeppslista 1917, S82  60 hk
* Sveriges Skeppslista 1919, S82  60 hk
* Sveriges Skeppslista 1921, S82  60 hk
* Sveriges Skeppslista 1923, S48  125 hk omb 21
* Sveriges Skeppslista 1925, S48  125 hk omb 21-23
* Sveriges Skeppslista 1927, S52  125 hk omb 21-23
* Sveriges Skeppslista 1929, S54  125 hk omb 21-23
* Sveriges Skeppslista 1931, S56  125 hk omb 21-23
* Sveriges Skeppslista 1933, S54  125 hk omb 21-23
* Sveriges Skeppslista 1935, S54  125 hk omb 21-23
* Sveriges Skeppslista 1937, Ej med
  Byggd 1872
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 227
  Registernr 2678
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,40 meter 25,03 meter
  Största bredd 4,49 meter 4,95 meter
  Djupgående - 1,80 meter
  Brt/Nrt - 64/39
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW 125 hk, 92 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - 188 passagersare
  Historik
  1872-05-26 Levererad av Lindholmens Varv som Brage till Kung Karl XV, Stockholm. Byggnadskostnad 75.000 rdr. Kungligt lustfartyg. Används för resor mellan Stockholms slott och Ulriksdals slott.
  1873-06 Såld till Ångfartygsbolaget Brage, Lidingö för 35.000 rdr. Hemort Stockholm.
  1873-06-22 Insatt i trafik på traden Stockholm (Gustaf III:s staty) - Lidingöbro - Stocksund - Ulriksdal - Edsberg.
  1874 Byter slutdestination i Edsviken till Nytorp.
  1875-07-21 En mindre brand utbryter ca. kl. 01.00 i kaptenens hytt. Går på morgonen till varv för reparation. Åter i trafik 25 juli.
  1882-07-12 Ommätt. Mått 25,03 x 4,95 meter. Tonnage 64/39.
  1887 Byter kajplats i Stockholm till Karl XII:s torg.
  1888-03 Såld till Ångfartygs AB Stockholm-Ulriksdal, Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Ulriksdal - Nytorp.
  1890 Ny ångmaskin installeras vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm.
  1893-05-21 Grundstöter lätt utanför Karl XII:s torg, Stockholm och skadar propellern. Incidenten orsakas av lågt vattenstånd.
  1893-12 Såld till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet, Stockholm och omdöpt till Kung Karl. Genomgår under vintern en större renovering vid Ekensbergs varf, Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Ulriksdal - Nytorp.
  1895-05 Flyttar till traden Saltsjöbaden - Strömma kanal - Sandhamn.
  1897-04 Flyttar till traden Stockholm (Nybroviken) - Stadsgården - Fjäderholmen.
  1900-05 Såld till Gustaf Oscar Wallenberg, Stockholm och omdöpt till Kurre. Ombyggd till lustfartyg vid Ekensbergs varf, Stockholm.
  1919-11-11 Såld till ingenjör Hugo Schubert, Saltsjöbaden för 6.000 SEK. Ny hemort Saltsjöbaden.
  1921 Ombyggd.
  1923-05-08 Omdöpt till Brage.
  1931-02-14 Såld till Karl Gustaf Adolf Wagner, Stockholm för 17.000 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1936-04-21 Såld till Gösta Fredrik Fabian Carlander, Stockholm för 5.000 SEK.
  1936-12-18 Såld på offentlig stadsauktion till Karl Larsson, Smedsudden, Stockholm för 405 SEK.
  1937-06-01 Såld till Hugo Jansson, Dyvik, Vätö för 700 SEK.
  1937 Hugo Jansson, Dyvik, Vätö intygar att fartyget är skrotat.
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.