Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bråviken
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1877
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 139
  Registernr 2308
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,73 meter -
  Största bredd 4,75 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 200 passagerare -
  Historik
  1877-05-09 Sjösatt.
  1877-07-06 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Bråviken till Ångbåtsbolaget Bråviken, Norrköping. Byggnadskostnad 39.000 kr. Trafik från Norrköping till Gränsö och Näfvekvarn.
  1894-10 Såld till A/S Dalen, Skien, Norge och omdöpt till Dalen. Ombyggd. Trafik på traden Skien - Dalen.
  1901 Övertagen av Skien - Telemarkens Dampskibsselskab, Skien.
  1913-04 Såld till Tromøsunds Dampskibsselskab, Arendal och omdöpt till Eydehavn. Ny huvudmaskin installeras.
  1919 Såld till A/S Risør Fjordruter, Risør och omdöpt till Nordfjord 3.
  1924-04 Uthyrd till Dampskibsselskabet Topdal A/S, Bergen och omdöpt till Hjeltefjord. Trafik på traden Bergen - Laksevåg - Strusshamn - Kobbeltveit - Ågotnes.
  1924-07 Såld till Dampskibsselskabet Topdal A/S, Bergen. Fortsatt trafik på samma trad.
  1943-04-08 Dampskibsselskabet Topdal A/S byter namn till Rutelaget Bergen - Vest A/S, Bergen.
  1943 Rekvirerad av den tyska marinen under kriget.
  1945 Åter till ägarna.
  1950-06 Såld till Askøy kommun, Askøy och deras bolag Rutelaget Askøy-Bergen A/S.
  1951 Såld till Sivert Thorsen, Florvåg, Askøy.
  1951-10 Såld till Dolamen & Habets, Liege, Frankrike för skrotning.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Bråviken
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.