Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brevik Kommunale Ferje Nr 4
Sophia II i Tullhamnen, Kalmar 2015-07-17
Sophia II i Tullhamnen, Kalmar 2015-07-17
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1935
  Varv Trosvik Mekaniske Verksted, Brevik, Norge
  Varvsnummer 40
  Registernr 9449
  Fartygstyp Motorfärja, numera restaurangpråm
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal LJAH, numera svensk signal SEWI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,88 meter 18,00 meter
  Största bredd 6,08 meter 6,08 meter
  Djupgående 1,70 meter -
  Brt/Nrt 45/20 50/31
  Maskineri 1 x Penta Saknas
  Effekt 75 hk, 55 kW 0 hk, 0 kW
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 127 passagerare -
  Historik
  1935 Levererad av Trosvik Mekaniske Verksted som Brevik Kommunale Ferje Nr 4 till Brevik Kommune, Brevik, Norge. Norsk signal LJAH. Trafik på leden Brevik - Stathelle.
  1953-10-21 Såld till Carl Frithiof Emmanuel Almgren, Linanäs, Ljusterö för 75.000 NOK och omdöpt till Ljusterö. Hemort Ljusterö. Trafik på leden Lillsved, Värmdö - Tranvik, Ljusterö.
  1964-11-30 Såld till Sven Gustav Wilhelm Burström, Vaxholm för 100.000 SEK och omdöpt till Express. Ny hemort Vaxholm. Renoveras vid Bröderna Ekeroths Metallkonstruktioner, Norrköping. Fraktfärja i Stockholms skärgård.
  1968-01 Insatt i trafik på leden Norra Lagnö - Tynningö i konkurrens med N W Malmquists bilfärja "Torsbyfjärd". Konkurrenstrafiken ger upphov till det så kallade "Tynningökriget" mellan de båda färjorna där bland annat blockeringar av bryggor och handgemäng förekommer. "Torsbyfjärd" avgår med segern och Express lämnar leden efter några månader.
  1971-04-23 Såld till Waxholms Rederi AB (Sven Burström), Vaxholm för 89.200 SEK.
  1975 Trafik på leden Vaxholm - Norra Tynningö.
  1979 Såld till G Almlöf, Vaxholm.
  1983 Såld till Kåre Roland Öhrn-Sundqvist, Vaxholm för 225.000 SEK och omdöpt till Sophia II. Sopbåt i Stockholms skärgård.
  1988? Såld till Sjörestauranger HB, Kalmar. Ombyggd till restaurangbåt.
  1989 Såld till LO-distriktet i Sydöstra Sverige, Borgholm. Upplagd som café i Borgholms hamn under namnet "Café LO-Katten".
  1993 Såld till Våffel- & Glassbåten i Borgholm AB, Borgholm.
  1995 Ändras till restaurangpråm. Motorn uttagen.
  199? Bogseras till Göteborg.
  2005 Såld till Dan Relom, Skurup. Bogseras till Göteborg. Bogseras till Kalmar.
  2006 Såld till Fastighets AB Bjurling, Skurup.
  2007-10-16 Såld till Bo Karlsson, Orrefors
  2007-10-16 Såld till Cemes's Lanode AB, Kalmar.
  2018-10-30 Sjunker på morgonen vid kajplatsen vid Norra kajplan i Ölandshamnen, Kalmar. Enligt räddingstjänsten är det starka nordostliga vindar och höga vågor som gjort att pråmen tagit in vatten.
  2018-11-09 Bogseras med hjälp av luftkuddar till Tjärhovskajen och lyfts upp på land med hjälp av tre mobilkranar.
Tillbaka till Sven Burström
Tillbaka till Waxholms Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.