Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brunnsviken
Äran vid Slussfors brygga, Slussfors
Äran vid Slussfors brygga, Slussfors
Foto: Okänd. Från Storumans Fotoarkiv
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Inre Vattenvägar del 2, 1978, S217-218
* Alla våra Ångslupar, 1994, S112

* Skärgårdsbåten 4/1978, S17
* Skärgårdsbåten 1/2003, S8
* Skärgårdsbåten 3/2004, S12-15
* Skärgårdsbåten 1/2010, S21-22

* Aftonbladet 1873-05-17
* Aftonbladet 1873-05-28
* Aftonbladet 1874-02-17
* Aftonbladet 1874-06-09
* Nya Dagligt Allehanda 1875-05-25
* Aftonbladet 1876-03-30
* Aftonbladet 1878-06-06
* Nya Dagligt Allehanda 1879-04-04
* Aftonbladet 1880-07-13
* Stockholms Dagblad 1882-04-01
* Nya Dagligt Allehanda 1882-05-30
* Aftonbladet 1884-07-17
* Dagens Nyheter 1886-07-17
* Nya Dagligt Allehanda 1888-07-28
* Post- och Inrikes Tidningar 1889-06-18
* Nya Dagligt Allehanda 1890-05-29
* Aftonbladet 1891-08-01
* Nya Dagligt Allehanda 1892-06-14
* Stockholms Dagblad 1894-03-17
* Stockholms Dagblad 1894-04-04
* Svenska Dagbladet 1894-05-02
* Nya Dagligt Allehanda 1894-06-23
* Dagens Nyheter 1897-05-19
* Aftonbladet 1897-06-01
* Svenska Dagbladet 1898-06-01
* Stockholmstidningen 1898-09-13
* Svenska Dagbladet 1898-09-13
* Svenska Dagbladet 1899-06-20
* Stockholmstidningen 1899-09-11
* Dagens Nyheter 1903-05-12
* Stockholmstidningen 1904-05-19
* Dagens Nyheter 1904-08-15
* Svenska Dagbladet 1904-08-15

* Aftonbladet 1908-07-02
  Byggd 1873
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 230
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,84 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 24 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1873-05 Levererad av Lindholmens Varv som Brunnsviken till Brunnsvikens Ångslupsbolag, Stockholm. Trafik på traden Stallmästaregården - Haga - Tivoli - Ålkistan - Stocksunds bro - Ulriksdal - Sätra - Sjöberg - Edsberg - Kastby/Tegelhagen.
  1891-08-01 Fastnar på morgonen i telefonkabeln i Ålkistan vid färd från Edsviken mot Stallmästaregården. Tar sig loss efter ett tag.
  1898-09-11 Grundstöter ca. kl. 14.15 strax efter avgång från Stallmästaregården. Passagerarna evakueras av en annan ångslup och Brunnsviken lyckas efter ett tag ta sig loss och återvända till Stallmästaregården.
  1899-09-10 Kolliderar ca. kl. 20.00 med ångslupen Prinsessan Eugenia utanför Haga vid färd från Edsviken mot Stallmästaregården med ca. 30 passagerare ombord. Prinsessan Eugenia, som kommer från Stallmästaregården, kör in i sidan på Brunnsviken som för säkerhets skull kör in till Hagabryggan där passagerarna får gå av. Efter kontroll kan de dock fortsätta färden till Stallmästaregården. Prinsessan Eugenia får endast små skador på fören.
  1904-08-13 Fastnar på kvällen med propellern telefonkabeln i Ålkistan. Får hjälp av dykare att ta sig loss.
  1908-07 Tas ur trafik och läggs upp vid Löfholmsvarvet, Stockholm till försäljning.
  1910-06 Såld till James Funch, Saltsjöbaden och omdöpt till Ingarö Strand. Trafik på traden Saltsjöbaden - Kolström - Örsundet - Eknäs.
  1922 Såld till Storumans Trafik AB, Storuman och omdöpt till Äran. Ombyggd. Trafik på Storuman.
  1941 Skrotad.
Tillbaka till Brunnsvikens Ångslupsbolag
Tillbaka till James Funch
Tillbaka till Storumans Trafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.