Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bure
Granat på Svartsöfaret, Svartsö 2009-07-06
Granat på Svartsöfaret, Svartsö 2009-07-06
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1957
  Varv Bröderna Larssons Varv & Mekaniska Verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer 386
  Registernr 9797
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SHGB, numera SLIE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 36,78 meter 36,78 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,12 meter
  Djupgående 2,00 meter -
  Brt/Nrt 174/61 161/48
  Maskineri 4 x Scania-Vabis 644 D -
  Effekt 500 hk, 367 kW 614 hk, 451 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 160 passagerare -
   16 personbilar -
  Historik
  1957-04-24 Sjösatt.
  1957-10-01 Levererad av Bröderna Larssons Varv & Mekaniska Verkstad som Bure till Kungliga Järnvägsstyrelsen, Statens Järnvägar, Växjö. Hemort Kalmar. Byggs för att kunna övertas av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen när järnvägen på Öland läggs ner 1961. Transport av järnvägsvagnar på traden Kalmar - Färjestaden, Öland.
  1962-05-04 Kör sista turen med skrot och upptagen räls från Öland till fastlandet.
  1966-08-15 Överförd till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm och omdöpt till Färja 61/264. Hemort Stockholm. Trafik som vägfärja på leden Nötesund - Sundsandvik, Uddevalla.
  1967-01 Flyttas till leden Svanesund - Kolhättan, Stenungsund.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1967 Flyttas till leden Tullboden - Bohus Malmön, Sotenäs.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania-Vabis 4SA, 480 hk, 353 kW, installeras.
  1980 Flyttas till leden Svanesund - Kolhättan, Stenungsund.
  1981 Flyttas till leden Tullboden - Bohus Malmön, Sotenäs.
  1985 Såld till AB Resarö Skärgårdstransporter, Stavsudda för 250.000 SEK och omdöpt till Granat. Ombyggd till arbetsfärja. Arbets- och transportfartyg i Stockholms skärgård.
  2002 Såld till AB Elektrofors, Resarö. Ny hemort Resarö.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till AB Elektrofors
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.