Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Byfjorden
Byfjorden vid Ängön, Bohuslän 2014-07-03
Byfjorden vid Ängön, Bohuslän 2014-07-03
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1968
  Varv Skaalurens Skibsbyggeri A/S, Rosendal, Norge
  Varvsnummer 212
  Registernr 10934
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 7734741
  Signal SMDK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 26,53 meter 33,53 meter
  Största bredd 5,72 meter 5,90 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 122/67 150/61
  Maskineri 1 x Wichmann 6 DCT 2 x Volvo Penta TAMD 120
  Effekt 450 hk, 331 kW 655 hk, 482 kW
  Toppfart 13 knop 12 knop
  Kapacitet 200 passagerare 192 passagerare
  Historik
  1967-03 Beställd Uddevalla Trafik AB, Uddevalla. Kontrakterad byggnadskostnad 852.000 SEK.
  1968-01-04 Sjösatt. Fartyget fastnar mitt på slipen men dras efter några timmar ner i vattnet av ett isländskt fiskefartyg, som för tillfället ligger för reparation vid varvet.
  1968-04-29 Levererad av Skaalurens Skibsbyggeri A/S som Byfjorden till Uddevalla Turisttrafik AB, Uddevalla. Hemort Uddevalla. Döpt av operettsångerskan och skådespelerskan Berit Carlberg vid en cermoni i Uddevalla. Efter att ha misslyckas ett par gånger att krossa champagneflaskan på vanligt sätt, tar hon till slut tag i flaskhalsen och drämmer flaskan i fartygets reling.
  1968-06-16 Insatt i trafik på traderna Uddevalla - Lysekil - Käringön och Uddevalla - Stenungsund - Marstrand.
  1968-12-08 Uthyrd till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm under fyra månader. Vintertrafik i Stockholms skärgård, traderna Stavsnäs - Sandhamn - Harö, Stavsnäs - Nämdö och Stockholm - Sandhamn - Harö - Stavsnäs.
  1969-01-06 Grundstöter vid 19-tiden på Högholmen, Nämdö med ca. 20 passagerare ombord. Orsak är att kaptenen överraskas av en kraftig snöby och han saktar då ner farten för att justera in radarbilden. Under tiden kommer fartyget ur kurs och går med låg fart på en grynna. Passagerarna evakueras efter ca. 40 minuter till taxibåtar för att fortsätta färden till Stavsnäs. Byfjorden dras vid 21-tiden loss av Västan och kan sedan för egen maskin gå till Stavsnäs för inspektion av dykare. Inga nämndvärda skaror uppkommer på fartyget vid incidenten.
  1969-04 Åter till ägaren. Repareras efter en hård vinter i Stockholm. Ny propeller och propelleraxel, installeras. Trafik på traderna Uddevalla - Lysekil - Käringön och Uddevalla - Stenungsund - Marstrand.
  1971 Grundstöter i Nordströmmarna. Tas ur trafik i en vecka för reparation.
  1974-05-30 Grundstöter kraftigt på kvällen utanför Bohus fästning i Kungälv under en beställningstur för göteborgsföretaget Dickson & Sjöstedt. Fartyget blir liggande på grundet med kraftig slagsida åt babord och de 60 passagerarna evakueras med livbåtarna till den närbelägda bryggan. Dras loss av två bogserbåtar från Röda Bolaget och förs till Bohus varv för inspektion. Inga skador hittas och fartyget sätts åter i trafik. Orsak till incidenten är att man upptäcker bojen vid grundet för sent på grund av solreflexer.
  1980-01 Insatt under vintern i trafik på traden Tjörn - Stenungsund efter att Tjörnbron rasat.
  1980 Grundstöter i Nordströmmarna. Tas ur trafik i två veckor för reparation.
  1989-04 Ombyggd vid Strandby Skibsvaerft, Strandby, Danmark. Förlängd 5,00 meter. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 120, 655 hk, 482 kW, installerade. Man ökar samtidigt från en till två huvudmaskiner. Ombyggnaden kostar totalt 4,4 milj SEK. Nya mått 30,53 x 5,90 meter. Nytt tonnage 150/61.
  2016-12 Uddevalla Turisttrafik AB byter namn till Uddevalla Turism AB, Uddevalla.
  2025-02-06 Uddevalla Turism AB byter namn till Uddevalla Skärgårdsbåtar AB, Uddevalla.
Tillbaka till Uddevalla Turisttrafik AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Uddevalla Turism AB
Tillbaka till Uddevalla Skärgårdsbåtar AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.