Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carl
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1860
  Varv Hamburg, Tyskland
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt 7 hk -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1860 Levererad av ett varv i Hamburg som Carl till konsul Carl Hasselqvist och fabrikör Carl Sundberg, Kalmar.
  1860-10-15 Premiärtur på traden Kalmar - Mönsterås - Borgholm.
  1861-06-13 Sista turen i Kalmarsund.
  1861-06-19 Såld till handlare Möller, Karlskrona.
  1861-06-22 Premiärtur i Karlskrona. Trafikerar bland annat Ronneby, Vämö och Lyckeby.
  1862 Såld till Ångslups AB i Carlskrona, Karlskrona.
  1868 Ångslups AB i Carlskrona ombildas till Nya Ångslups AB i Carlskrona.
  1875-01-16 Såld till C.J. Börgesson och F.O. Holmström, Karlskrona.
  1888 Skrotad?
Tillbaka till Ångslups AB i Carlskrona
Tillbaka till Nya Ångslups AB i Carlskrona
Tillbaka till C.J. Börgesson och F.O. Holmström
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.