Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Christopher Kramm
Bamse vid Ankarudden, Nynäshamn 2023-06-26
Bamse vid Ankarudden, Nynäshamn 2023-06-26
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1961
  Varv Kalmar varv AB, Kalmar
  Varvsnummer 403
  Registernr 10213
  Fartygstyp Motorbogserare, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SDPU
  Systerfartyg J.A. Enhörning
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,65 meter 16,98 meter
  Största bredd 5,52 meter 5,62 meter
  Djupgående 2,67 meter -
  Brt/Nrt 51/14 49/14
  Maskineri 2 x Volvo Penta TIMD 96 2 x Volvo Penta TAMD120
  Effekt 462 hk, 340 kW 648 hk, 476 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 34 passagerare
  Historik
  1961-08-15 Levererad av Kalmar varv AB som Christopher Kramm till Svenska Cellulosa AB, Sundsvall. Hemort Kramfors. Bogserbåt.
  1970-05-12 Såld till Bogser AB Sven, Göteborg för 370.000 SEK och omdöpt till Sune. Ny hemort Göteborg.
  1978-04-04 Såld till Lidköpings kommun, Lidköping och omdöpt till Lidköping II.
  1978 Omdöpt till Lidköping.
  1984 Såld till Lidköpings Hamnterminal AB, Lidköping för 602.246 SEK.
  1985 Såld till Dykeri & Byggnads AB Törenqvist & Tisén, Nynäshamn för 525.000 SEK och omdöpt till Bamse.
  1985 Såld till Nynäs Sjötrafik AB, Nynäshamn. Vintertrafik på traden Nynäshamn - Nåttarö för Waxholmsbolaget.
  2002 Ombyggd. Nytt däckshus för utökad passagerarkapacitet.
  2014-12-29 Såld till Landsortstrafiken AB, Nynäshamn. Trafik som reserv- och vinterbåt på raden Ankarudden - Landsort.
Tillbaka till Nynäs Sjötrafik AB
Tillbaka till Landsortstrafiken AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.