Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Clipper
Drottning Silvia i Gävle 2016-05-15
Drottning Silvia i Gävle 2016-05-15
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1958
  Varv Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand, Norge
  Varvsnummer 877
  Registernr 12696
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJNV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,52 meter 25,51 meter
  Största bredd 6,05 meter 6,31 meter
  Djupgående 1,70 meter 2,19 meter
  Brt/Nrt 129/78 107/43
  Maskineri 2 x GM 6-110 2 x Scania DSI 14
  Effekt 660 hk, 485 kW 850 hk, 625 kW
  Toppfart 14 knop -
  Kapacitet 156 passagerare 143 passagerare
  Historik
  1958-06-01 Levererad av Kristianstads mekaniske verksted som Clipper till Sigval Bergesen d.y. & Co, Stavanger.
  1961 Nya huvudmaskiner, av fabrikat GM, 560 hk, 412 kW, installeras.
  1968 Såld till Stavanger Fjord Sightseeing A/S, Stavanger.
  1975-01 Såld till Nils Agasøster, Rubbestadsneset och omdöpt till Generalen.
  1980-03 Såld till AB Kalmarsundsfart, Kalmar och omdöpt till Solön af Kalmar.
  1982 Omdöpt till Fyris Viking.
  1982 Omdöpt till Drottning Silvia.
  1983-05 Såld till Rederi AB Karl XII, Rindö för 800.000 SEK.
  1984 Såld till Båtrestaurang G VII AB, Stockholm för 1,2 milj SEK.
  1987 Såld till Rederi AB Karl XII, Stockholm för 750.000 SEK.
  1987 Ny huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11, 539 hk, 397 kW, installeras. Inköpta från Waxholms Ångfartygs AB, där dom tidigare satt i Waxholm II.
  1991 Såld till Föreningsbanken, Stockholm för 2,2 milj SEK.
  1993 Såld till Rederi AB Amore, Stavsnäs. Trafik i Gävle skärgård på traden Gävle - Engeltofta - Limön samt charter i Stockholms skärgård under lågsäsong.
  2006 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 14, 850 hk, 625 kW, installeras under våren.
  2008-07-31 En 86-årig kvinna ramlar ner i vattnet när hon ska gå ombord vid Skeppsbron, Gävle kl. 11.30. En man hoppar i och hjälper henne upp på land igen. Hon förs sedan i ambulans till sjukhus för vård.
  2012-03 Drift och bemanning övergår till Limöbåten Rederi AB, Gävle.
  2010-07-08 En propeller går sönder och trafiken ställs in. De passagerare som är ute på Limön hämtas av andra, mindre båtar. Drottning Silvia körs dagen efter till Kummelnäs varv, Nacka för reparation.
  2010-07-10 Åter i trafik.
  2019-11-15 Såld till Limöbåten Rederi AB, Gävle.
Tillbaka till Rederi AB Karl XII
Tillbaka till Rederi AB Amore
Tillbaka till Limöbåten Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.