Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Dalarne
Ore Elf
Ore Elf
Foto: Okänd. Från Anders Winters samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1872
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 86
  Registernr -
  Fartygstyp Ångvarpbåt
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,50 meter -
  Största bredd 4,75 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x R Sjöströms ångmaskin
  Effekt - 80 hk, 59 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1872 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Dalarne till Stora Kopparbergs Bergslags AB, Falun. Timmervarpbåt på Siljan. Används även av Korsnäs Sågverks AB.
  1873 Övertas av Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsbolag.
  1877 Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsbolag byter namn till Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsförening.
  1887 Dras upp på land vid Orsa på hösten.
  1888-01 Dras på land från Orsasjön till Skattungen av 275 orsakarlar under ackompanjemang av taktfast musik på fiol, klarinett och trumma. Omdöpt till Ore Elf. Trafik som timmervarpbåt på Skattungen och Ore Elf.
  1890 Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsförening byter namn till Dalelfvarnes Flottningsförening.
  1904 Ny ångmaskin, av fabrikat Robert Sjöströms Mekaniska Verkstad, Gävle, 80 hk, 59 kW, installeras.
  1953 Upplagd i Furudal.
  1957 Såld för skrotning. Ångmaskinen bevaras och monteras senare i s/s Engelbrekt.
Tillbaka till Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsbolag
Tillbaka till Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsförening
Tillbaka till Dalelfvarnes Flottningsförening
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.