Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

David Carnegie
David Carnegie vid Strömkajen, Stockholm 2010-11-07
David Carnegie vid Strömkajen, Stockholm 2010-11-07
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 43, sep 1978, S22-24
* Båtologen 1/2017, S44
* Sveriges Skeppslista 1960, S68
* Sveriges Skeppslista 1962, S68
* Sveriges Skeppslista 1963, S62
* Sveriges Skeppslista 1965, S64
* Sveriges Skeppslista 1969, S56
* Sveriges Skeppslista 1970, S54
* Sveriges Skeppslista 1971, S54
* Sveriges Skeppslista 1972, S54
* Sveriges Skeppslista 1973, S52
* Sveriges Skeppslista 1980, S28
* Sveriges Skeppslista 1981, S30
* Sveriges Skeppslista 1989, S34
* Sveriges Skeppslista 1992, S38
* Sveriges Skeppslista 1997, S38
* Sveriges Skeppslista 1998, S38
* Sveriges Skeppslista 2001, S40
* Sveriges Skeppslista 2005, S42
* Sveriges Skeppslista 2006, S42
  Byggd 1951
  Varv Falkenbergs Varv AB, Falkenberg
  Varvsnummer 112
  Registernr 9283
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFWH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,80 meter 36,12 meter
  Största bredd 11,02 meter 11,18 meter
  Djupgående 3,00 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 254/113 173/52
  Maskineri 2 x June-Munktell -
  Effekt 450 hk, 331 kW 0 hk, 0 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 270 passagerare -
   14 personbilar -
  Historik
  1950 Beställd av Göteborgs hamnstyrelse, Göteborg för leverans den 15 maj 1951.
  1951-05-15 Döpt av Göteborgs stadsfullmäktiges ordförande Ernst Jungen vid en cermoni vid Falkenbergs varv.
  1951-08-24 Levererad av Falkenbergs Varv AB som David Carnegie till Göteborgs hamnstyrelse, Göteborg.
  1951-09-10 Insatt i trafik på leden Färjenäs - Klippan, Göteborg.
  1962 Ombyggd. Salongen på ena sidan tas bort och kapaciteten ökar då från 14 till 20 personbilar.
  1967-11 Upplagd vid Hamnens varv på Ringön efter att Älvsborgsbron öppnats.
  1970-06 Såld till Mo och Domsjö AB, Husum för 106.000 SEK. Används för att bärga sjunket björktimmer vid fabrikerna i Husum och Örnsköldsviksdistriktet.
  197? Nedskuren till pråm.
  1988 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm.
  1990 Såld till Rederi AB Sommar & Sol, Stockholm.
  1993 Såld till Skanska Stockholm AB, Stockholm.
  2016-12-21 Såld till Skanska Sverige AB, Stockholm.
  2020-06-08 Såld till Skanska Slussen Construction AB, Stockholm.
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
Tillbaka till Rederi AB Sommar & Sol
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.